неделя, 19 март 2017 г.

Толкова много празни думи от една шепа пръст!


О, Свети, ако някога трябва да попиташ –
тези ще бъдат моите отговори за Теб:

Аз съгреших срещу себе си,
но какво, о, Царю, съм сторил на Теб?

Преди да дойда, Ти каза, че моята пръст е лоша.
Преди да се родя, Адам се разбунтува.

Във вечното минало аз бях записан като бунтовник.
Ти изпълни Вселената с моя силен глас.

Ти правеше каквото Си поискаше с мен.
Ти ме водеше до каквото и да намирах.

Аз ли Те сътворих? Ти си този, който ме направи.
Защо, о, Обогатителю, Ти ме изпълни с неща, от които да се срамувам?

Аз отварям очите си и това, което виждам, е затворът отвътре.
Той е пълен с животински нужди, демони и амбиции.

За да не умра в този затвор,
аз ядох нечисти храни един или два пъти.

Намалявало ли е нещо, което Ти притежаваш,
или надминавала ли е моята преценка някога Твоята?

Ядох ли от Твоя насъщен хляб и оставих ли Те гладен?
Пропилях ли Твоето богатство и оставих ли Те беден?

Ти простираш мост, тънък като косъм,
и казваш: „Ела и се спаси от Моя капан!“

Твоите слуги строят мостове, имайки предвид добро –
доброто на преминаването безопасно.
Те ги строят силни, така че хората, които минават по тях,
да може да кажат: „Това е добър мост.“

Ти поставяш везни, които да теглят намеренията на хората,
а Ти възнамеряваш да ме сложиш в огъня.

Бакалите са тези, които имат нужда от везни –
и алчните амбулантни търговци и аптекарите.

Понеже грехът е наградата на мръсните,
дори безполезните получават нещо от Твоето същество.

Всичко, което аз искам от Теб, е Твоята любов.
Защо разкриваш грешките ми и ги слагаш на везна?

Ще те удовлетвори ли да ме гледаш как изгарям?
За Бога, о, Учителю на Сътворението, това е невъзможно.

Ти си Всевиждащ. Ти, Ти самият знаеш моето положение.
Защо тогава имаш нужда да претегляш моите действия?

Не свърши ли Твоята потребност от отмъщение, когато ме уби?
Ти ме накара да изгния и напълни очите ми с кал.

Някога нарани ли Те ръката на Юнус,
Теб, Който знаеш Видимото и Невидимото?

Толкова много празни думи от една шепа пръст!
От какво се нуждаеш, о, Щедри, о, Сила!

 Юнус Емре


Няма коментари:

Публикуване на коментар