вторник, 10 януари 2017 г.

Кралят и сабята


Един велик индийски крал веднъж излязъл на разходка с лодка по Ганга. Докато плавали по реката, той и неговите прислуги видели един мъж да плува зад тях. Това бил духовният учител Троиланга Свами. Случило се така, че след час – час и нещо Троиланга Свами доплувал близо до лодката, с усмивка, и те му помогнали да се качи на борда. Всички хора там го познавали и имали огромна почит, любов и благоговение към него. Кралят също бил доволен да го види, защото също го почитал.
Кралят имал сабя, която висяла на кръста му. Троиланга Свами я взел от него. Заразглеждал я и се заиграл с нея като дете. После внезапно я хвърлил в Ганга. Кралят побеснял. Той бил получил тази сабя за своята храброст и заслуги; много се ядосал, че е изгубил такава ценна вещ. Искал да накаже Троиланга Свами, но всички запротестирали: „О не, той е светия; не може да направиш това. Ще се случи ужасно нещо, ако го докоснеш.“
Кралят казал: „Ако вие не искате да го накажете, тогава щом слезем на сушата, ще намеря други хора, които с радост ще ме послушат и ще накажат този човек.“
Когато почти наближили брега, Троиланга Свами, който седял в лодката, сложил ръката си във водата. Изведнъж две блестящи саби се появили в ръката му. Те били еднакви, и двете изглеждали точно като тази, която хвърлил в Ганга. Всички били удивени. Учителят казал на краля: "О, кралю, сега открий тази, която ти принадлежи.“
Кралят не знаел коя в действителност била неговата. Тогава Троиланга Свами му казал: „Ти глупако, не знаеш коя ти принадлежи? Не познаваш собствената си вещ?“ После изхвърлил тази, която не била на краля, и казал: „В този свят нищо не остава с теб. Когато умреш, всичко, което имаш, ще остане тук. На Истинското в теб аз казвам: „Не живей в света на наслаждението. Остани в света на Светлината, Мира и Блаженството. Ти си крал, но също си и глупак. Бъди мъдър. Само тогава ще имаш истинско щастие в живота. Бъди духовно мъдър!“

Коментар:
Освен ако и докато не станем духовно мъдри, никога няма да знаем кое е нашето истинско притежание. Нашето истинско притежание, нашето вечно притежание, нашето единствено притежание, е любовта към Бог. Не може да има нищо друго тук на земята или там на Небето за нас, което да заявим като наше собствено. Само нашата любов към Бог – нашата постоянна, душевна и себе-даваща любов към Бог – може да бъде наше вечно притежание. Това притежание ще остане винаги на сигурно, и ние самите също ще бъдем на сигурно, само когато заявим това притежание като наше собствено.
Веднъж щом разберем, че имаме любов към Бог в изобилие, безгранично и безкрайно количество, тогава Божието притежание, което е Неговото цяло сътворение, незабавно става и наше притежание. Нашата любов към Бог утвърждава Бог,и в момента, когато предложим любовта си на Бог, Божието сътворение веднага става и наше. Неговото цяло сътворение идва от Неговата Визия, и Той и Неговата Визия са неразделни. Когато утвърждаваме Бог с нашата любов, Божията Грижа и Божието сътворение незабавно ни присвояват; защото единственият притежател е Бог и никой друг.
Тук на земята всичко, което можем да видим, ние се опитваме да присвоим. Всичко, което е около нас, също иска да ни присвои. Но ние не можем да присвояваме другите и те не могат да ни присвояват, защото виждаме, че нещо липсва в тях и те виждат, че същото нещо липсва в нас. Това, което липсва, е любов към Бог. Това е семето, възможността, която накрая израства в неминуемото, плода.

Из "Да живееш в сърцето"
Шри Чинмой

Няма коментари:

Публикуване на коментар