вторник, 11 октомври 2016 г.

Не можеш да имаш и двете, Рабиа


Pабиа Ал Адауия била суфи, известна със своята мъдрост и искрената си любов към Бог. Тя обичала Бог толкова силно, че любовта й не оставяла място за никаква омраза, дори и към Сатаната, както сама казвала. Тъй като Рабиа била изключително красива, много мъже искали да се оженят за нея. Тя обаче винаги отказвала.
- Отдала съм живота си на Господ и цялата съм негова - казвала тя. - С вас не мога да говоря за женитба. Вместо това трябва да се обърнете към Бог.
Тя живеела като най-обикновена жена в град Басра в Ирак. Прекарвала живота си в молитви и често постела. През едно горещо лято, след като стояла без храна цели осем дни, тя решила да прекъсне постите си. Било през нощта и в къщата нямало нищо за ядене. Рабиа, която била изтощена от гладуването си, знаела, че един мил съсед по-рано същия ден й бил донесъл като дар сладко мляко, с което да завърши постите си. Каната с млякото била на масата. Рабиа запалила единствената си лампа. Веднага след като направила това обаче, видяла една бездомна котка, която се покатерила и влязла вътре през прозореца, скочила на масата и разляла млякото от каната на пода. Рабиа наблюдавала как котката забързано изблизала разлятото мляко от пода.
- Е, сигурно и тази котка е била гладна. Сега поне една от двете ни е задоволила глада си.Тя дори почисти пода с език, след като разля всичкото мляко. И тъй като в къщата не останало нищо освен вода, Рабиа взела лампата и я занесла в ъгъла на стаята, където имало кана със студена вода. Внезапно един порив на вятъра загасил лампата. Треперещите пръсти на Рабиа не можели да държат каната здраво и тя се изплъзнала от ръцете й. Паднала на земята и се счупила на парчета, а водата се разляла навсякъде. Рабиа, която се почувствала много нещастна, коленичила на пода и започнала да се моли:
- Мили Боже, единственото, което съм правила през живота си, е да те търся. Това ли е наградата ми? Защо ми причиняваш това? Изведнъж чула в отговор глас, който изпълнил всяко кътче от стаята със свежестта и сладостта си.
- Рабиа, ти сама трябва да избереш. Кажи ми, че желаеш да имаш благата на този свят и ще ги получиш веднага в изобилие. Но тогава ще ти отнема страданието, което ти дарих, за да ти помогна да Ме намериш. Не можеш да имаш и двете, Рабиа. Не можеш да имаш даровете на света и в същото време да задържиш онези, които аз искам да ти дам. Кои би предпочела да получиш? Рабиа силно се зарадвала от тези думи. Без миг колебание тя направила своя избор.
- О, Господи - помолила тя, - ти най-добре знаеш от какво се нуждая. Давай ми винаги това, което ти искаш да ми дадеш, а не онова, което аз искам! Божият глас заговорил отново:
 - Виж, Рабиа, това е твоята награда. В миг нейната скромна къща заблестяла ослепително и Рабиа забелязала, че светлината се излъчва от едно чудно дърво, което стояло насред стаята. На всеки от блестящите му клони висели златни плодове, каквито тя никога преди не била виждала. Гласът продължил:
- В рая това дърво е натежало от плодовете на твоите молитви. Яж от него! Рабиа откъснала един от ароматните плодове и го изяла. Това бил не само най-вкусният плод, който някога била опитвала, но той, освен това, на мига утолил глада и жаждата й. Тя гледала в почуда дървото u неговите златни плодове. Забелязала, че някои от тях са на земята и попитала защо са паднали, а не са на дървото.
- Всеки плод, който е на дървото, е израснал от искрена молитва - обяснил гласът.
– Винаги обаче, когато си се разсейвала насред молитвата и си забравяла за мен, твоят плод е падал на земята. Това са плодовете на молитвите, прекъснати от твоите мисли за това дали не е време да извадиш хляба от пещта или да прибереш прането, за да не се намокри от дъжда.
- Ех - промълвила Рабиа, - моите глупави мисли често се мотаят насам-натам. Но Господи, бъди милостив моля те, винаги, когато това се случва, помагай ми да си спомня отново за теб! Райското дърво и неговите златни плодове бавно изчезнали от погледа й, а гласът казал:

- Рабиа, Аз съм много доволен от теб. Помни, че винаги Съм наблизо. През тази знаменателна нощ Рабиа почувствала, че Господ е наистина Любов и че винаги ще бъде близо до нея. От този момент тя вярвала напълно на Бог и никога не забравила това, което била зърнала от Рая.

Няма коментари:

Публикуване на коментар