сряда, 6 юли 2016 г.

Кришна и Бишма на Курукшетра



Бишма: Който вдигне оръжие срещу Хастинапутр, аз съм задължен да до унищожа!

Кришна: Вие мислите, че в това е Вашият дълг? Сега Вие имате намерение да покажете на всички Вашата сила, но вместо това ние ще видим само Вашата слабост Ако бяхте по-мъдър, нямаше да убивате Вашите потомци и наследници, щяхте да предпочетете да отдадете своя живот. 

Бишма: Аз съм свързан сега със своята Дхрма, Васудева!

Кришна: Дарма освобождава човека, каква е тази Дхарма, която Ви обвързва? Това явно не е вашата Дхарма, а уловка, ваши окови!

Бишма: Не смейте да поставяте под съмнение моето следване на Дхарма,  Васудева. За целия си живот аз ни веднъж не съм нарушил Дхарма. Правя само това, което е необходимо за изпълнение на клетвата, която съм дал на баща си!

Кришна: И сега заради изпълнение на Вашата клетва, Вие сте готов да унищожите целия свят? Аз не считам това за праведност. Праведникът поставя благото на всички по-високо от своето собствено, лично благо. У Вас няма нито праведност, нито разбиране за истинната Дхарма.

Бишма: Васудева, в своята дързост Вие минахте всички граници. Аз много Ви уважавам, но Вие нямате право да наричате моето разбиране за Дхарма и моето следване на Дхарма лъжовно. Аз защитавам истинната Дхарма. Затова никой, никога не е могъл да ме победи! Никога!

Кришна: Аз мога да Ви победя, сега мога да Ви унищожа, велики Бишма. Със своето упрямство, Вие ме вадите от търпение.  Никой метал няма да устои срещу моя огън. И няма такава клетва, проклятие или благословение, които да не мога да разруша. Вие сте препятствие на пътя към щастието, вие предизвикахме повелителя на съдбата. Ако веднага не оставите оръжието си, то аз без оглед на нищо ще ви убия. 

Бишма се прицелва Кришна слиза от колесницата си и тръгвакъм Бишма

Кришна: За да ви убия не ми е нужно никакво оръжие. Мога да ви убия даже с колело от тази колесница!

Кришна вдига колелото, Бишма пуска стрела  към Кришна, която се превръща в много стрели. Времето се забавя и спира. Стрелите замръзват пред Кришна, както и цялото движение около тях

Бишма: Защо стрелите ми увиснаха във въздуха, Васудева?

Колелото се превръща в сударшана чакра

Кришна: Аз дойдох като Васудева Кришна. Аз се родих в рода Яду, но Аз не съм човек, Аз съм сам всевишният господ, Аз съм абсолютната Истина за знанието на Дхарма. Само с Моето позволение Вие се сражавате, с Моето позволение Вие сте жив. И само с Моето позволение, Вие можете да умрете.

Слиза от колесницата и се приближава към Кришна

Бишма: Моля да ме извините Васудева, аз не знаех за вашето истинско положение, моята съдба е във вашите ръце. И сега, за да ме убиете, Вие даже сте готов да нарушите Вашето обещание. Разбира се аз съм заслужил Вашия гняв, но в какво се състои моята вина Васудева, кажете ми?

Кришна: Проблемът е във Вашето невежество. Вие нито веднъж не се опитахте да разберете истинната природа на Дхарма. Докато хората по целия свят не се научат да бъдат състрадателни, до тогава следването на  Дхарма няма да бъде истинско. Но Вие се грижехте само за своето семейство. За благополучието на света никога не помислихте. Всичките Ви аскези са проявеление на вашия егоизъм.

Бишма: Но аз се отказах от трона заради щастието на своя баща, аз цял живот следвах обет за безбрачие. Нима в това има някакъв егоизъм, Васудева?

Кришна: Да дадеш обет за безбрачие и да се откажеш от трона, това е най-доброто от всичко, което сте направили. Но защо Вие се отказахте да се грижите за благото на обществото, велики Бишма.

Бишма: За да не допусна разкол в династия Куру, за да избегна война за трона  на Хастинапур и за да предпазя поданиците на династия Куру от смут, аз дадох тази клетва, Васудева.

Кришна: Но огледайте се велики, какво се случва тук? Вашата клетва не помогна да избегнете стълкновенията на тази братоубийствена война. Помислете велики, Вие винаги сте мислили, че служите на Дхарма, но ако това беше така, то тогава защо възникна тази битка? В действителност, Дхарма това не е списък с предписания и не е следване на традиции. Дхарма, това е свойството на самия живот, а животът постоянно се мени. В основата  на живота лежат промени. Всеки е задължен да действа за благото на целия свят. Но Вие се отказахте да действате така, велики!

Бишма: Но аз съм уверен, че съм действал безупречно във всеки момент на живота си Васудева.

Кришна: Не велики, целия си живот се стремите към освобождение  и поради това в сложни ситуации Вие винаги сте избягвали да приемете отговорност. Вие не искахте да приемате важни решения и се бояхте Вашите действия да не влошат Вашата карма. Кога сте взели поне едно важно решение, велики? Нима назначиха Панду за император по Ваше решение?  Женитбата на Дритараштра и Гандари беше ли Ваше решение?  Вие нито веднъж не спряхте цар Дритараштра от нарушение на Дхарма велики.  Вие се съгласихте на изпълнение на игра на зарове и не спряхте унижението на Панчали и Вие поддържахте тази война. Вие имахте достатъчно възможности и сили да спрете тази война. Но вие не искахте да промените нищо, заради  привързаността към Вашите клетви и обети. Истината е в това, че зад прикритието на Дхарма, Вие избягвахте да вземате решения и да поемате отговорност.

Бишма: Нима нашите действия не създават окови за нас, Васудева?

Кришна: Ако действахте безкористно, Вие можехте да се освободите от всички окови. И вашият живот щеше да се напълни с Дхарма. Вие напразно мислехте, че отказ от действия дава освобождение, Вие мислехте за благо за себе си. Вие изпълнявахте заповеди на порочни хора, вместо да действате  за благото на всички. Така Вие бихте постигнали освобождение. Вие дадохте клетвата си много отдавна, но нима знаехте какво ви очаква в бъдещето?  Обстоятелствата се измениха велики, времената станаха други, а Вие продължавахте да следвате своята клетва. Не обръщайки внимание на никакви промени,  в резултат се разрази тази война.

Бишма: Значи клетвите нямат ценност?

Кришна: Разбира се че имат, когато изпълнението на клетвата носи благо за обществото, тогава те имат ценност. Но когато клетвите на човека и неговите действия носят на обществото очевидна вреда, трябва решително, без да се губи време, да се спре следването на такава клетва велики! Ако Вие не сте готов да се биете на страната на пандавите още днес,  то  по-добре оставете оръжието и спокойно приемете смъртта.

Бишма: Аз приемам смъртта Васудева. Ако Вие ми бяхте открили тези знания много години назад, аз можех да предотвратя беззаконията, но аз съм Ви признателен. Пред смъртта ми, Вие ми открихте тези знания и те ще ми помогнат. Ако Вие сам ме убиете, за мен ще е велика чест. Убийте ме, аз съм готов.

Кришпна: Аз мога да изпълня желанието Ви, велики.

Арджуна: Не Мадхава, Вие обещахте да не се сражавате в битката.

Кришна: Дойде време да наруша обещанието Си Баратха, затова го нарушавам.

Арджуна: Но Mадхава, целият свят ще Ви осъди.

Кришна: Ще Ми се наложи да приема това. Ти даже не можеш да си представиш, колко оскърбления и проклятия ще се изсипят върху Мен след тази битка. Но те нито ще ме зарадват, нито ще ме огорчат. Сега смъртта на великия Бишма е важна за нас.

Арджуна: Не Мадхава, позволете на мен да направя това, сега нищо не може да ме спре и аз ще мога да победя дядо в двубой. Моля Ви Mадахва не поемайте този тежък грях заради мен, ако направите, това аз веднага ще умра Мадава, дайте ми шанс, изпълнете молбата ми.
 
Из филма Махабхарата

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар