вторник, 26 юли 2016 г.

Бхагават Гита


СЦЕНА 1

РАЗКАЗВАЧ: Арджуна стоеше между двете стени от воини и гледаше дълго армията на Дурьодана.

КРИШНА: Какво гледаш, Арджуна?

АРДЖУНА: Ето ги, дядо Бишма, учителите ми Дрона и Крипа, всички готови да се бият срещу мен. Стрелите се показват от колчана ми, търсейки да полетят, а дългият лък Гандива се прозява недокоснат. Но моето сърце не е стомана, изкована в тази форма. Какво щастие ще донесе да ги убием заради едно царство? Те идват тук, без да помислят за това – но това не е достойно за нас, Кришна. Ние знаем по-добре, ние трябва да действаме по-добре.

Сега, когато съм на бойното поле, би трябвало да се бия срещу враговете си, но аз съм неспокоен. Ти знаеш, че никога не съм страдал от безпокойство преди. Ръцете ми отказват и устата ми пресъхва, тялото ми трепери, косата ми настръхва и кожата ми гори. Лъкът Гандива се изплъзва от рамото ми. Не мога да изградя двореца си върху труповете на моята династия. Не искам това щастие, което мирише на кръв. Как да убия тези, достойни за почит? Не искам да се бия, Говинда, не искам да се бия!

На йотсйе Говиндам, на йотсйе Говиндам... (клати глава, плаче)

КРИШНА: Арджуна, не трябва никога да бъдеш неспокоен. Не очаквам такова малодушие от теб. Ти си велик герой. Не ставай слаб в този час на изпитание, недей.

Ти си мой скъп приятел, Арджуна. Ако поискаш, ние ще отпътуваме оттук, без да поглеждаме назад. Но освен ако се предаде, Йудиштира ще умре. Карна ще убие него, и Бхима, и Накула, и Сахадева, той ще убие всеки човек от армията ни; ти не можеш да спреш тази война.

АРДЖУНА: Кришна, аз съм объркан относно моя дълг. В това състояние те моля, кажи ми какво със сигурност е най-добро за мен? Какво очакваш от моя живот? Сега аз съм твой ученик, изцяло отдаден на Теб.

КРИШНА: Казах ти, потомъко на Бхарата, че ти си герой на героите, върховният герой. Трябва да се биеш. Бий се за правилната кауза. Да се придържаш към Кшатрия дхарма е твоят дълг. Да се сражаваш със Злото е Кшатрия дхарма. Да се бориш срещу несправедливостта е Кшатрия Дхарма. Аз ще ти кажа всичко за вътрешния живот, духовния живот, живота на съвършенството - вътрешно и външно.

АРДЖУНА: О, Кришна, аз виждам навсякъде около мен силите на смъртта. Мой Господи, моля те, кажи ми нещо за смъртта.

КРИШНА: Арджуна, това е божествена битка, така че не се страхувай да убиеш други, нито ти самият да бъдеш убит. Мъдрите не оплакват нито живите, нито мъртвите. Ето моето учение относно смъртта: Както човек захвърля своите износени дрехи и слага нови, така също въплътената душа захвърля износеното тяло и влиза в нова форма за манифестация.

Vasamsi jirnani yatha vihaya Navani grhnati naro 'parani Tatha sarirani vihaya jirnany Anyani samyati navani dehi

За всеки, който се е родил, е сигурно, че ще умре и след смъртта ще се роди отново. И така, защо е нужно да скърбиш?

АРДЖУНА: Има ли нещо, което не е убито?

КРИШНА: Да, Арджуна, душата не може да бъде убита. Оръжия не могат да разсекат душата. Огън не може да я изгори. Вода не може да я намокри. Вътър не може да я изсуши. Тя съществува винаги и навсякъде, неизменна, неподвижна, вечно една и съща.

Nai 'nam chindanti sastrani Nai 'nam dahati pavakah Na cai 'nam kledayanty apo Na sosayati marutah

АРДЖУНА: Ръцете ми все още отказват да вдигнат Гандива, Кешава. Не разбирам каква полза ще извлека от тази война?

КРИШНА: Полза? Загуба? (смее се) Те са без значение. Знам, че ти не искаш нито Рая, нито земята. Затова, сине на Кунти, отиди отвъд победата и поражението, отвъд загубата и печалбата, отвъд щастието и мъката.

АРДЖУНА: Все още не мога да помръдна, Кришна.

КРИШНА (въздъхва): Досега се обръщах към твоя съзнателен ум, който може да погледне в дълбините на Истината и да разпознае гласа на душата. Но ти вероятно си изгубен в нейното безсмъртие. Ако решиш за твоя дълг от гледна точка на земното действие – дори тогава ще стигнеш до същото решение: Трябва да се биеш в тази война.

АРДЖУНА: Точно това не мога да реша, Кешава.

КРИШНА: Не можеш да решиш това, Арджуна, защото ти го гледаш от лична гледна точка. Това е проблемът – възелът на привързаността. Оттук се появява твоята мъка, която не е добра нито за теб, нито за обществото, нито за настоящето, нито за бъдещето. Извърши своя дълг, Арджуна! Действай! Действието е награда само по себе си. Но ако действаш за твое собствено добро, действието ти ще бъде нечисто. Така че, върви по пътя на действието без желание за награда.

АРДЖУНА: Но как е възможно действие без желание, Васудева? Наградата мотивира действието.

КРИШНА: Защото животът е невъзможен без действие, Арджуна. Ти все ще правиш нещо: или ще ядеш, или не, или ще водиш война, или не. Имаш избора да направиш нещо или не. Но резултатът не е в твоите ръце. Следователно, Арджуна, отърси се от всяко желание за награда. Прави това, което е под твой контрол, което ще рече: върши своята дхарма. Това е карма йога. Разбери я добре, Арджуна! Като посвещаваш всичките си дела на Мен, в пълно знание за Мен, без желания за изгода и отхвърлил всяка инертност – сражавай се! Бъди интелигентен, Арджуна! Знанието е най-добро! Знанието е есенцията на действието. То те освобождава от веригите на изкушението. Само знанието може да прекоси морето на греха.

АРДЖУНА: О, Гянмурти, о, Йогешвара, ако знанието е по-добро от действието, защо ме молиш да действам и да се бия в тази война? Защо да не бъда мъдрец и не дам обет за мълчание?

КРИШНА: О, Арджуна, на този свят има два типа хора – медитиращи и действащи. Медитиращите търсят Бог в себе си – това е Джнана йога. Действащите се опитват да постигнат Бог чрез действие – това е Карма йога. Но да търсиш Бог в себе си също е действие. Животът без действие е невъзможен. Очите ще гледат, ушите ще слушат. Човекът, който насилствено потиска сетивата си и се опитва да медитира, не е йоги, не е джнани, а лъжец. Един йоги не потиска сетивата, Арджуна, а ги контролира, като им дава посока със своя буден ум. Справянето с ежедневните задачи е по-добро, отколкото бездействието.

Вземи мен за пример: Аз няма нужда да правя нищо в трите свята, няма нищо, което да не мога да получа. И все пак, аз съм пред теб, Арджуна. Извършвайки своя дълг! Аз доказвам, че животът в действие без желание е възможен. О, Арджуна, ти си мой бхакта и мой приятел. Ето защо аз ти давам това изгубено познание. Аз го разкрих на Сурия, който го даде на Ману, а той го даде на своя син Икшваку.

АРДЖУНА: Ти си го дал на Сурия? Но Кешава, ти си роден в тази епоха! А Богът на Слънцето е древен! Как тогава би могъл да му дадеш това познание?

КРИШНА: Арджуна, ние двамата сме имали много прераждания. Аз помня всичките, но ти не. В известен смисъл, Аз съм вечен и неунищожим, Господарят на всички живи същества. Но чрез моята удивителна сила Аз се раждам в плът.

О, потомъко на Бхарата, когато справедливостта е в опасност и несправедливостта вземе връх, Аз се въплъщавам. За защита на преданоотдадените и за унищожение на злите, и за установяване на вътрешния закон на живота, аз идвам лично във всяка епоха.

(Yada-hada hi dharmasya Glanir bhavati bharata Abhyutthanam adharmasya Tada 'tmanam srjamy aham Paritranaya sadhunam Vinasaya ca duskrtam Dharmasamsthapanarthaya Sambhavami yuge-yuge)

О, Каунтея, Аз съм най-великата Истина. Цялата Вселена се върти около Мен. Аз съм вкусът на водата, Аз съм светлината на Слънцето и Луната, Аз съм Омкар във Ведите, Аз съм звукът на Небето, Аз съм сладкото благоухание на Земята, Аз съм топлината на огъня и животът в живите същества. Аз съм покаянието на аскетите, мъдростта на мъдрите, сиянието на сияйните, силата на силните. Аз съм желанието, когато то е чисто. Аз съм във всичко и все пак, отделен. Аз съм Душата в сърцето на всички същества. Аз знам всичко от миналото, настоящето и бъдещето, но Мен никой не познава! Аз съм Бащата на тази Вселена, както и Майката. Аз съм Създателят и Унищожителят. Аз съм пътят, Арджуна. Аз съм всичко! Аз не обичам или мразя никого. Но тези, които Ме обожават с вяра, те са в Мен и Аз съм в тях.

АРДЖУНА: О, Лотосооки, илюзията ми се разсея и аз осъзнах Твоето неизчерпаемо величие. Чрез твоята безгранична Милост и Състрадание аз познах Истината. Всички мои съмнения са премахнати. Но Кришна, аз имам едно върховно желание.

КРИШНА: Никое твое истинско желание няма да остане неизпълнено, Арджуна. Кажи ми какво искаш.

АРДЖУНА: Сърцето ми плаче да види Вселенската Форма на Бог в теб.

КРИШНА: Ти не можеш да я видиш с очите си, Арджуна. За нея имаш нужда от божествено зрение. (благославя го, излиза светлина от него)

АРДЖУНА (смаян, коленичи с допрени длани, трепери): В Твоето Тяло, о, Кришна, аз виждам всички космически богове и множества от същества. Аз виждам Господ Брахма, седящ на своя лотосов трон, също и Господ Шива, и всички мъдреци и божествени Наги (змии). Ти си върховният Бог. Ти си Древният Пуруша. Ти си Върховното Убежище на Вселената. Ти си Познаващият. Ти си Познатото. Ти си Върховната Обител. Цялата Вселена е обхваната от Теб, о, Същество на безброй Форми. Ти си Ваю, вятърът. Ти си Яма, космическият унищожител. Ти си Агни, огънят. Ти си Варуна, водата. Ти си Шашанка, Луната. Ти си Праджапати, праотецът на Света. Прекланям се пред Теб, хиляди пъти, и отново, и отново.

След като видях тази вселенска форма, сърцето ми се радва, но умът ми е обзет от страх. Затова Те моля, мой Господи, благослови ме и се появи отново в своята първоначална форма.

(Кришна връща човешката си форма.)

О, Нараяна, аз мислех за Теб като за мой приятел и, без да познавам величието Ти, необмислено Те наричах „О, Кришна“, „О, Йадава“, „О, мой приятелю“. Моля Те, прости ми всичко, което съм направил от безумие или от любов. Много пъти не съм те почитал в шегите си, докато сме седели или сме се хранели заедно, понякога сами, понякога сред много приятели. Моля Те, прости ми за всички тези обиди, както приятел прощава на приятел, и баща прощава на син.

КРИШНА: Между приятели, между баща и син няма прощаване. Основата на тези връзки е любовта. Арджуна, Аз съм истинският път към мира. Тези, които Ме приемат като Господа, Който е приятел на всички, ще постигнат мир. Който Ме обожава и медитира на Мен с вяра, е съвършен човек, йоги. Той винаги живее в Мен и не е хванат в този свят.

О, Арджуна, този свят е като баняново дърво с корени нагоре и клони надолу, чиито листа са Ведите. Клоните на дървото се разпростират навсякъде, подхранвани от трите гуни на материалната природа: саттва, раджас и тамас. Това дърво има корени дълбоко в човешкото общество. Невъзможно е да се види истинската му форма, Арджуна. Никой не може да види началото, края и основата му. Но човек може да отреже това дърво с брадвата на непривързаността и да потърси това уникално място, откъдето никога няма да се върне.

АРДЖУНА: О, Кришна, в различни ситуации аз съм те молил за съвет. Всеки път твоят съвет е подсилвал сърцето ми и е изпълвал моята цел. Но днес аз не съм в някакво специално затруднение. Днес е денят, в който ще те питам какъв е твоят върховен съвет.

КРИШНА: О, Арджуна, непривързаността е отказването от егоизма. Затова, ако искаш да мислиш, тогава мисли само за Мен. Установи своето единство с Моя ум. Посвети животa си на Мен. Пожертвай дъха си за Мен. Предай Ми се. Изостави всички видове религии и просто Ми се отдай. Намери подслон само в Мен. Аз ще те освободя от всички грехове. Не скърби./Не се страхувай. Ако направиш това, аз ти давам думата си, ти наистина ще дойдеш при мен.
Sarvadharman parityajya Mam ekam saranam vraja Aham tva sarvapapebhyo Moksayisyami ma sucah
АРДЖУНА: Кришна, мой Господи... Аз предавам безусловно живота си на твоята Воля. Ти разполагаш изцяло с моя живот.
КРИШНА: Арджуна, ти си ми скъп в моята роля. Ти си ми по-скъп в моята душа. Ти си ми най-скъп в моята Цел. В теб е моята върховна Реализация. С теб е моята върховна Манифестация. О, сине на Кунти, Бишма, Дрона, Карна и другите велики воини вече са унищожени от Мен. Затова просто се сражавай и ще победиш враговете си. Савясачи, ти можеш само да станеш инструмент в тази битка. Вдигни своя лък Гандива и се бий!
(Арджуна се покланя, докосва му стъпалата, после отива до колесницата и взима решително лъка.)
АРДЖУНА (взима лъка си): Закарай ни обратно, Нараяна – и аз ще се бия. Няма да се страхувам нито да убивам, нито да бъда убит. Аз трябва да се бия, и да победя небожествените сили.



Няма коментари:

Публикуване на коментар