четвъртък, 16 юни 2016 г.

Тримата разбойници

The Master speaks...

Някакъв човек минавал през една гора. Нападнали го трима разбойника. Единият разбойник казал:
- Дайте да го убием този, да му вземем богатствата.
Човекът имал някои богатства....
- Не – казал другият -  защо да го убиваме, ще го вържем на едно дърво, ще го оставим, някой тигър може да го изяде. Защо да го убиваме ние?
Вързали го, взели му богатствата и си отишли. Третия разбойник обаче  дошъл и освободил човека. Казал му:
- Сега аз ще те отведа до пътя, и ти ще намериш твоето село.
Така разбоийникът го завел до селото. Човекът му казал:
- Аз съм богат, всъщност имам още пари, злато в селото. Имам богатство. Ела вкъщи при мен и аз ще те наградя богато. Разбойникът отвърнал:
 – Не, аз съм все пак разбойник.

                                               ***                      
Това са тамас, раджас и сатва. Тамасът иска просто да убие човека. Тамасът действа убийствено. Той ти отнема всякаква възможност за възприятие. Затъпява те толкова, че не си себе си. Просто затъпяваш и само страдаш. С тамасът са свързани тези сънливост, привързаност, летаргия, недоволство, липса на воля. Това е свързано с тамаса. Той е най-тежката гуна.
Тамас значи тъмна.
Раджас е нещо червено, нещо активно като страст. Това е воля, упоритост да работиш, желание да постигаш още. Това идва от егото. Има цел, искаш да постигаш някои неща. Ядеш люто - лютото активира енергията. Страстите са свързани с раджас.
Сатва вече няма страсти. Тя е само положителни емоции, простосърдечност, чистота. От нея започва медитативното настроение - от сатва. Като дойдеш до сатва, ти си близко до това да медитираш.
Трите гуни – сатва, раджас и тамас, крадат човека. Взимат му богатството, което носи в този свят. Този човек сме ние хората, а трите разбойника са сатва раджас и тамас. Тамас иска да убие човека, иска да се свърши с него. Най-голямата агресия е скрита в тамас. Тамасичните хора изглеждат на пръв поглед спокойни, но носят много голяма агресия в себе си.
Носят агресия, но тя е потисната. Може да избие на момент, и да бъде смъртоносно. Не знаеш какво може да стане с тамасичния човек.
Ако е раджастичен, той вече може да отива към сатва. Човек, който е раджастичен ще може да се контролира, да почне да се храни, да промени нещо в живота си, някой динамизъм да внесе.
Добрата страна на раджас е, че човекът може да се промени. Защото раджас е текущо нещо, има страст и страстта всъщност е тази вода на промяна. Според аюрведа ние можем да се променим чрез раджас. Ако имаме страст можем да се променим към сатва. Да излезем от раджастичност. Но ако паднем в тамас, до сатва е много трудно. А сатва още не е върхът. За това не влиза в дома на този човек. Да го награди. Казва:
 - Аз все пак съм разбойник.
 Все пак още съм в света на качествата, не съм още освободен.

Самата гуна, самото качество е добро. Може да помогне на човек да дойде до в къщи, да го върне до дома, но не може да влезе с него там. Там само човекът влиза. Само този който си. Там не може да влезе сатва. А за другите гуни изобщо не става дума. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар