понеделник, 21 септември 2020 г.

Мекам - суфи притчи, суфи поезия, мъдрост и прозрения

 


Скъпи приятели, предлагаме на вашето внимание първата книга от поредицата, която подготвихме из лекции на Кану, в които е говорил за религиите и техните мистични течения.


В тази първа книга сме събрали извадки от лекции за суфизма, като мистичното течение на исляма.


В няколко следващи ще изнесем беседи, свързани с дзен, хиндуизма и християнството.
Между редовете из цялата книга, читателят ще усети универсалността на голямото сърце на автора, който като всеки мистик, реализирал най-висшето, е прекалено голям, за да се идентифицира само с една религия и да живее като неин фанатичен представител. Едновременно с това, достатъчно смирен, за да не отрича нито една от тях, като врати към необятното, признавайки на мистичните им течения, заслуженото място в историята на еволюцията на човешкото съзнание.
Как можем да сублимираме в няколко думи квинтесенцията на учението на Кану.


"Съвършенството на интегралната йога ще дойде, когато всеки човек бъде свободен да следва собствения си път на йога, както и да работи за развитието на собствената си природа, като се стреми към онова, което надвишава всяка природа. Защото свободата е последният закон и окончателното освобождаване." – Шри Ауробиндо
Тези думи на Шри Ауробиндо, (Учител на Шри Чинмой, който е Гуру на Кану) с няколко щрихи рисуват практически цялата картина.
Защо?
Веднъж попитали Кану от коя религия е. Съвсем в стила на неговия неувяхващ хумор, в който задължително има дълбока мистична истина, той отговорил:
— Аз съм от най-голямата религия. Тази, на която принадлежим всички.
— И коя е тя?


Тя е религията на дишащите. Защото всички дишат – и мюсюлмани, и хинду, и християни, и будисти...


Бидейки съзнателен за универсалното единство, просветленият трансцедентира всички ограничения и фрагментации и приемайки ги в себе си, той е свободен, не е идентифициран с нито една от тях. Да попиташ просветления от коя религия е, то е като да попиташ от коя религия е Бог.


Всеки мистик е непредсказуем, какъвто е и самият Живот, затова за Кану не може да се говори в термини и дименсии на познаваемото, но ако има нещо, което със сигурност може да се каже за него, това е, че той по-скоро намира повод за единство, отколкото причини за разединение. На него му е по-естествено да обединява отколкото да разделя. Ето защо в една от лекциите си той казва:

"Бог не можем да Го сравняваме с нищо. С каквото и да Го сравняваме, това не е Той. Това е основата, най-висшето учение – Бог е несравним! Защото, за да сравниш нещо, ти трябва нещо друго, но ако няма друго, с какво ще го сравниш? Само Бог съществува, Той е несравним, не можеш да Го сравниш с нищо. Той е един. Светлината, любовта, това са само качества. Бог пак остава тайна. Това са Негови изяви, слетлината, любовта, но Бог остава тайна, нищо не може да се каже за Него."


Тук е много важно да се отбележи, че "единство" не следва да се бърка с "еднообразие". Себепознанието представлява процес на търпеливо, методично, понякога дори изморително и отегчително практикуване, докато не бъдат пробити всички наслоени пластове, които покриват изначалната светлина във всеки от нас. Ние можем да използваме всички възможности за себепознание, които са на разположение на съвременния човек, но главното е всеки сам да предприеме и да извърви своя път от "тук" до "тук", за да дойде до своята реализация. От свой опит да разбере вкуса на меда, вместо да се задоволява с това, някой да му разказва за него.


Ето към какво сочи Кану през цялото време – към това, че религията предполага да вярваме в опита на някой друг, а духовността – това е да имаш лична опитност с Бога.

Измежду неговите ученици може да намерите такива, които работят над себе си, чрез практиките на суфи традицията, някои се занимават с йога, други са бхакти – обожават Бог във форма, трети са дзен, медитират, правят японска чаена церемония, но всички заедно работим над коана "кой съм аз".


Защото няма реална практика, докато няма действително осъзнаване на Себето.


Защото не достатъчно да четем книги и да правим ритуали, докато култивираме в себе си неврозите на едно разнебитено време.
Защото е необходимо всеки да плати цената на своето собствено израстване в Духа.


А цената е твоята личност.


Книгата е налична

Твърди корици

25 лв.

Може да поръчате на premananda @  mail.bg 

или чрез формата за контакт тук. 


 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар