Маулана Джалал ал-Дин Руми е роден през 1207 година в
Балх, в Хорасан, Североизточен Иран. Семейството му се установило в град
Икониум (сега Коня), в провинция Рум (сега Турция) и неговият прякор идва
оттук. Известен е в Индия като Маулана
Рум. Почитан е като най-големия и най-необикновения суфи-мистик
и поет в персийския език. За Руми има малко сведения. Баща му, Баха ал-Дин
Уалад бил добре познат автор на мистична теология и религиозен учител, който
напуснал Балк около 1218 година вследствие заплахата на
нашествениците-монголци. След като извършило поклонение в Мека и няколко
пътувания из Средния Изток, семейството на Баха ал-Дин пристигнало в Ла-ранда,
в Рум - една страна, която по това време все още се радвала на спокойствие и
просперитет. Съществува едно широко разпространено предание, че по време на
своите пътувания семейството на Руми се е срещало с големия персийски поет и
мистик Фарид ал-Дин Аттар, който бил много впечатлен от младия Руми и го
благословил. Казва се, че Фарид подарил на Руми копие от своята „Книга на
Тайните", разтърсваща мистична поема, цитати от която Руми често използва
в своите произведения.
Скоро след пристигането им в Рум майката на Руми починала.
През 1228 година Баха ал-Дин се преместил в столицата Коня и започнал да
преподава в една от множеството религиозни школи. След смъртта му през 1231
година младият Руми заел неговото място.
Върху духовния живот на Руми в Коня голямо влияние оказал
един от първите ученици на неговия баща Саид Бурхан ал-Дин Мухакик.
През 1244 година Руми срещнал странстващия дервиш Шамс
ал-Дин от Табриз (в някои източници може да се срещне и като Шамс-и-Табриз, което ще
използваме по-на-татък в текста), с когото е възможно да се е срещал по-рано в
Сирия. Пълното име на Шамс е Шамс-ал
Дин Мохамед ибн Али ибн Малик дад Табризи и най-много информация за него може да се извлече от
легендите, разказани от Джами в „Нафахат ал-Унс"„Късче от Диханията на
Безкрайността". Ето една поема, за която се смята, че неин автор е
Шамс-и-Табриз:
Светците са като кокошките от приказките,
които снасят златните яйца.
В четвъртия час на бдението през нощта,
когато седемте небеса прекосяват,
те стават техните слънца.
Когато спят, луна и слънце вземат за
възглавница.
Над трите светове, те влизат във четвъртия.
На хиляди родени слепи даряват зрение поради
състрадание.
Шамс не бил свързан с никой от обичайните суфи ордени и
личността му си остава и до днес една тайна, но явно той „разкрил"
мистичния живот на Руми по един драматичен начин. В продължение на много месеци
никой не бил в състояние да отдели Руми от неговия възлюбен Учител и той до
такава степен забравил семейството си и своите ученици, че накрая те принудили
Шамс да напусне града.
Нищо не било в състояние да утеши Руми и неговият
най-голям син Султан Уалад отишъл в Сирия, като убедил Шамс да се завърне. Но
завистта и ревността продължили и през една нощ на 1246 година Шамс изчезнал,
като се предполага, че е бил убит.
Под въздействие на болката от копнежа по Бог, Руми се
обърнал към поезията, съставяйки своите „Рубайат" и „Диван-и Шамс-и
Табриз". Неговата главна творба „Мас-нави", адресирана до неговия
последовател и бъдещ приемник Хусам ал-Дин Челеби, съдържа 27 500 двустишия
(римувани куплети от два стиха) и се състои от шест книги с истории, диалози и
беседи, написани в лиричен и забавен стил, изпълнен с богата образност. Казва
се, че той често съставял стихове дори в банята или докато се разхождал навън и
Хусам ал-Дин ги записвал. След последователите си Руми имал както мюсюлмани,
така също евреи и християни.
Руми починал скоро след завършването на „Маснави"
(1273 г.). Приемник на Хусам ал-Дин Челеби станал най-големият син на Руми,
Султан Уалад, който основал „Мевлеви" - суфи-орден, познат на Запад като
„въртящите се дервиши" заради ритуалния танц на неговите членове. Поезията
на Султан Уалад е най-важния източник на информация относно живота на Руми.
Руми оставил за свой приемник Хусам ал-Дин Челеби.
По-късно най-големият син на Руми, Султан Уалад, заел „духовният трон" на
своя баща и основал ордена „Мевлеви" - организирана религиозна институция
- в която се въвежда ритуалния танц на „въртящите се дервиши" - нещо външно. Този факт
красноречиво сочи, че вътрешната
практика на Руми вече е била забравена и ни напомня за всички
подобни примери в човешката история. Винаги след смъртта на дадения пророк или
светец и посочените пряко от него приемник или приемници, обикновено само-звани
водачи-членове на неговото семейство или пък користни негови последователи,
използвайки написаното от пророка или светеца като свещено писание и въвеждайки, външни ритуали и догми,
които да изместят истинската духовна практика - вътрешната индивидуална практика - поставят началото
на някаква организирана религия.
И днес, за съжаление, много хора щом чуят „суфи" и
„Маулана Руми" правят асоциация с дервиши, които се въртят при
изпълнението на ритуален танц и този танц, който е нещо външно, се приема за
духовна практика.
Освен поетичните му творби, други произведения на Руми са
„Мактубат" („Кратки
посвещения на Бог"), „Маджалис-и
Сабах" („Утринни съвещания"), „Фихи ма Фихи" (буквално, „това, което е в това" - сборник беседи" и разговори).
Произведенията на Руми оказали могъщо влияние както
върху Изтока, така и върху Запада, където Руми станал един от най-известните
суфи. Влиянието на Руми върху суфи-поезията и турската култура било огромно.
Неговият мавзолей, „Зеленият Дом", сега музей в Коня, си остава място за
поклонение, посещавано всяка година от хиляди хора.
Из "Океанът Руми"
Няма коментари:
Публикуване на коментар