Най-общо казано, суфизмът е мистичната традиция в исляма. Суфизмът може да бъде дефиниран просто като практически път, водещ към Бог, научаван и практикуван под ръководството на духовен Учител, наричан обикновено Муршид, Шейх или Пир. Все пак, тези елементи са общите белези на мистицизма, съществуващ далеч преди появата на исляма (Ислям буквално означава „под-чиняване" или „предаване" на Бог, а „мюсюлманин" означава „онзи, който се подчинява" - думата произхожда от една арабска дума, свързана с думата ислям). Суфите и повечето други мистици казват, че мистичните опитности или преживявания излизат над време и пространство, както и над ограниченията на физическия свят на живот и смърт; и като такъв, мистицизмът не може да бъде разбран или обяснен посредством какъвто и да е нормален начин на възприятие или описан на физически език. Това е все едно да се описва света на роден сляп или музиката - на роден глух.
Относно единството на мистичното знание Руми казва:
Това са истини, по отношение на които стотици и хиляди мистици са на едно мнение. Техните твърдения въобще не се различават - нещо, с което хората на интелектуалното знание не могат да се похвалят.
И още:
Едно мигновено разбиране на Истината не оставя място за тълкуване, посочва Руми.
Суфите казват „който вкусва, той знае" или както Руми излага това - „който не вкусва,"той не знае". Абу ал-Хасан Худжвири, персийски суфи от XI век, в своето произведение „Кашф ал-Махджуб" (най-стария персийски трактат върху суфизма) цитира Абу ал-Казим Кушайри (986-1074), един от ранните персийски суфи:
„Суфи е като болестта, наричана бирсам (плеврит), която започва с делириум и завършва с мълчание; защото когато достигнеш „неподвижност" („устойчивост" или „стабилност"), ти си ням."
Първоизточниците на суфизма не са известни. Някои историци смятат, че терминът суфи е навлязъл през VIII век, поне двеста години след формирането на исляма. Други смятат, че той вече е бил налице по времето на Мохамед. Не може да се каже нищо точно и конкретно. Р.А. Никълсън, един от големите иследователи на исляма, в книгата си "Мистиците на исляма" казва:
Истината е, че суфизмът е нещо сложно и комплексно, и затова не може с лека ръка да се каже как е произлязъл.
В трактата си Худжвири казва:
Някои смятат, че „суфи" е наричан така поради вълнената дреха (джамах-и суф), която той носи, други - защото е „в първата редица" (саф-и аввал), трети казват, че суфите се смятат за „ашаб-и-суфах" (хората на скамейката, които се събират около джамията на пророка). Четвърти пък твърдят, че наименованието е произлязло от „сафа" (чистота).
Има и такива, които са на мнение, че суфи идва от гръцкото sophiа (мъдрост). Все пак, обикновено се приема, че източникът е думата suf (вълна) поради грубата вълнена дреха, носена от пророка Мохамед и неговите спътници. Суфизмът се занимава с процеса на „ставане суфи". Худжвири обяснява:
„Суфи" е наименование, което се дава и първоначално е било давано на съвършените светци и духовни адепти. Един от Шейховете (Учителите) казва:
„Онзи, който е пречистен посредством любов, е чист, и онзи, който е погълнат от Възлюбения и е изоставил всичко друго, е „суфи".
Официалната религия, в която са родени всички суфи, е ислямът и повечето от огромното количество суфи-писания са интерпретации на ученията от Корана и Ха-дит (твърденията на Мохамед). В учението си суфите използват много от историите, съдържащи се в Корана, чийто първоизточник е Библията, включително тези за Йосиф, Авраам, Мойсей, Исус и Мария. Въпреки това, има множество общи черти между суфи-философията и практиката, и мистицизмът на останалите култури. Т.П. Хюз в своя „Речник на исляма", глава „Суфи", пише:
Самите суфи признават, че тяхната духовна (религиозна) система е съществувала в света преди мисията на Мохамед и един непредубеден изследовател на тяхната система ще установи, че „тасаввул" или суфизмът не е нищо друго освен мюсюлманска адаптация на школата „Веданта" на хиндуистките философи, която също можем да открием и е писанията на философите на древна Гърция, за която пък сър Уилям Джоунс смята, че Платон я е научил от мъдреците на Изтока.
И Руми, и неговият Учител Шамс-и-Табриз потвърждават, че душата се преражда в множество форми:
Много пъти като трева съм израствал,
осем милиона и четиристотин хиляди тела съм видял.
Руми
Стотици хиляди пъти сме идвали в тази
страноприемница и стотици хиляди пъти сме си отивали. О, глупави човече, своя първоначален Дом напълно си забравили се луташ в безброй прераждания.
Шамс-и-Табриз
Независимо в коя част на земното кълбо и в коя официална религия се появява, истинският мистицизъм или истинската духовност винаги носи своите характерни черти, които винаги са едни и същи. А те са: 1) наличие на жив Учител, съвременник на последователя, компетентен в „Словото" - той свързва последователя със Словото или Гласът на Бог чрез посвещение; след това последователят започва да практикува, спазвайки задължително морално-етичен кодекс на поведение в мисли, думи и действия или така наречената дисциплина, необходима за издигането на съзнанието вътре; 2) факторът „Слово" (чуващият се звуков поток - мелодията-любов на Бог, наричана с различни наименования от различните мистици през различните епохи и 3) съблюдаване на морално-етичен кодекс на поведение - честно спечелени средства за прехрана, ненасилие към другите и т.н., накратко всичко онова, което се съдържа в десетте Божи заповеди от Библията (тук влиза задължителното вегетарианство) - без което издигането на съзнанието вътре е немислимо.
Нека видим как тези три елементи присъстват в суфизма:
1) живият Учител - Учителят-суфи е наричан на арабски Шейх (по-възрастен) или Муршид (Учител), а на персийски Пир (по-възрастен). Той е изпълнявал специалната функция на посредник между човека и Бог.
Маулана Руми изрично предупреждава търсещия Бог за необходимостта от компетентен Учител за следването на Пътя на Любовта, най-висшия мистичен път:
Осигури си някой Пир за водач, защото водач ако нямаш това пътуване е изпълнено с нещастия, ужас и борба. О, втурни се към Бог и търси убежище при Учител. Не погубвай своята душа със гордостта и егоизма си.
Абу Хафиз ал-Сухраварди (1145-1234) пише:
Когато искреният последовател започне да изпълнява заповедите на Учителя, осигурявайки си неговата компания и изучавайки неговите методи, едно духовно състояние започва да се излива от Учителя към последователя на вътрешно нива - все едно една лампа запалва друга. Изговореното от Учителя вдъхновява вътрешно последователя, така че думите на Учителя стават съкровищница за духовни състояния (нива). Това е приложимо единствено за последователя, който е насочил цялото си внимание към Учителя, който е изоставил желанието на своята душа и който е унищожил егото си в Учителя, като се е отказал от собствената си воля.
Руми също подчертава особената важност на компанията на компетентен Учител на Словото – Светец[1]:
Ако желаеш да срещнеш Бог, отиди и седни в нозете на светец, защото неговата компания, дори за миг,
е нещо по-добро от сто години искрена молитва.
За величието на своя Учител - Шамс-и-Табриз - Руми казва:
О, виночерпецо, подобно на просяк моля аз: на Маулана от Рум дай назаем милостта си, за да бъде роб на робите на Шамз-и-Табриз.
В „Диван-и Шамс-и Табриз" Руми казва още, че живият Учител е равностоен на Бог:
Великият Бог ни е оставил отвън и се е затворил зад здраво заключени врати. След това, скрит зад маската на човек, Той идва, за да отвори вратата.
На друго място Руми казва:
Светлината на Бог се изявява в светците -
именно от тях ще научиш как да я съзреш.
Буллех Шах (1680-1758), един суфи-мистик, живял в Пен-джаб, Индия, също пояснява относно живия Учител, че
Бог идва в образа на човек и пробужда света.
2) Факторът „Слово" или Калма - чуващият се звуков поток или Мелодията на Любовта, наричана Саут (звук) от истинските суфи, суфите на Словото. Саут или Звукът е източникът на истинското знание. Други-наименования за Словото или вътрешния звук, използвани от суфите са Султан-ул-Азкар (царят на молитвите), Саут-и-Сармади (Песента на Бог), Калам-и-Кадим (Древният Звук), Нида-е-Асмани (Звукът, идващ долу от Небесата)
Суфите, които наричат Словото „Вадан", са оставили следното твърдение:
Ако Безименният не бе пожелал да изяви Себе Си и да стане Името или Словото, то тогава не би имало „Звук", не би имало Вселена.
Няма коментари:
Публикуване на коментар