“Най-революционната идея на будизма е, че животът и
смъртта са в ума и никъде другаде. Умът се смята за универсална основа на
всички преживявания – създател на щастието и създател на страданието. Създател
на това, което наричаме живот и това, което наричаме смърт.
Умът има много аспекти, но два от тях изпъкват особено
силно. Първият е обикновеният ум, наричан на тибетски сем. И
така сем е умът, който мисли, крои планове, желае, манипулира,
който избухва в гняв, който създава и се потапя във вълни от отрицателни
емоции и мисли...Обикновеният ум е непрекъснато променяща се и неизбежна плячка
за външните влияния, за навиците и условностите; учителите го сравняват с
пламък на запалена свещ, поставена на прага на пътната врата. Той е уязвим за
всички ветрове според обстоятелствата.
Погледнат от един ъгъл сем е трепкащ,
непостоянен, вкопчващ се и непрекъснато интересуващ се от чуждите работи, а
енергията му се изразходва, за да проектира себе си навън. ... Погледнат от
друг ъгъл обаче, обикновеният ум притежава една фалшива стабилност – удобна
самозащитна инерция, подобно на камък спокойствие, съставено от вкоренени
навици.
Освен това съществува и същинската природа на ума,
неговата най-съкровена същност, която е неподвластна на смъртта и промените.
Понастоящем тя е скрита в собствения ни ум – в нашия сем, обвита и
обгърната от потока на нашите мисли и чувства. ...в момент на вдъхновение,
можем да зърнем природата на ума. Това “зърване” може да е различно по
дълбочина и продължителност, но при всички случаи ще ни донесе известно
просветление, разбиране и свобода. Това е така, защото природата на ума е
самият корен на разбирането. На тибетски ние наричаме това Ригпа - първично,
чисто и непроменящо се осъзнаване, което в същото време е интелигентно,
осведомено, лъчисто и винаги будно.”
“Буда” обаче има много по-дълбок смисъл. Това
означава човек, всеки човек, който напълно се е събудил от неведението и е
открил огромния си потенциал за мъдростта. Буда е този, който е довел до
окончателен край страданията и мъките и е открил вечните и безсмъртни щастие и
духовен мир.
Буда-природата е рождено право на всяко разумно
същество. Чрез практика всички ние можем да се събудим.”
“В цялото ни същество е втъкана една невротична
увереност в собствената ни ограниченост. И това ни лишава от всякаква надежда
за събуждане и влиза в трагично противоречие с основната идея на будистките
учения – че в своята същност ние сме съвършени.
Дори и да се замисляме над възможността за постигане
на просветление, един поглед към съставките на нашия обикновен ум – гняв,
алчност, завист, злоба, жестокост, похотливост, страх, тревожност, безпокойство
– би подкопал всякаква надежда за постигането й, ако никой не ни е казал за
природата на нашия ум и за несъмнената възможност да осъзнаем тази природа.
Когато човек осъзнае природата на ума си, пластовете на
объркването се отделят.”
“Това, което видял Буда, е, че в непознаването на
собствената ни природа се коренят всички мъки на самсара, а коренът на това
непознаване от своя страна е обичайната склонност на ума ни да се занимава с
маловажни неща. Ако сложим край на тази склонност, значи сме сложили край и на
самсара. И той схванал, че за да се постигне това, е необходимо чрез медитация
умът да се върне в своя дом, към своята истинска природа.
Буда седял спокойно и със смирено достойнство на
земята, небето било над него и около него, сякаш за да ни покаже, че при
медитация умът ни е отворен подобно на небето, и в същото време оставаме в
настоящето, земни и върху здрава основа. Небето е наша абсолютна природа, в
която няма препятствия и е безгранична, а земята е нашата реалност, нашето
относително, обикновено условие.”
“Да медитираш, значи напълно да скъсаш с начина, по
който нормално “функционираш”, защото това състояние е свободно от всякакви
грижи и тревоги. Там няма конкуренция, няма желание да притежаваш или да
се вкопчиш в нещо, няма напрегната и тревожна борба; няма и глад за постижения.
Това е състояние без амбиции, в което няма приемане или отхвърляне, няма
надежда или страх, състояние, в което постепенно започваме да се освобождаваме
от всички чувства и понятия, които са ни държали затворени в пространството на
неведението.
Будистките учители по медитация знаят колко гъвкаво
нещо е умът. Ако го обучаваме, всичко става възможно. Всъщност ние сме идеално
обучени от и за самсара – обучени сме да изпитваме завист, да сме угрижени,
тъжни и отчаяни, алчни, обучени сме да реагираме с гняв на всичко, което ни
предизвиква. Дотолкова сме обучени, че тези отрицателни емоции възникват
спонтанно, без да се опитваме да ги генерираме сами. Всичко е въпрос на тренировка
и навик. Посветете ума си на объркаността и, както много добре знаем, той ще я
овладее до съвършенство, ще се превърне в познавач на страстите й, потайно и
перверзно ще се нагажда към робските й изисквания. Посветете го чрез
медитацията на целта да се освободи от всички заблуди и след време ще откриете,
с търпение, дисциплина и правилно обучение, че умът ви ще започне да се
освобождава и да познава собствената си благодат и яснота.”
“Понякога хората смятат, че когато медитират не трябва
да имат никакви мисли и чувства. Ако те все пак се появят, те се дразнят и
ядосват, струва им се, че са се провалили. Нищо не може да е по-далеч от
истината. Щом имате ум, неизбежно ще имате мисли и чувства.
Точно както океанът има вълни, а слънцето лъчи, така и
умът излъчва своите мисли и чувства. Вълните са самата природа на океана.
Вълните ще се надигат, но къде ще отидат? Назад в океана. А откъде идват? От
океана. По същия начин мислите и чувствата са излъчване и израз на самата
природа на ума. Те възникват в ума, но къде изчезват? Отново в ума. Каквото и
да възникне, не го смятайте за проблем. Ако не реагирате импулсивно, ако
проявите търпение, то отново ще се уталожи в същинската си природа.
Когато разберете това, възникващите мисли само
подобряват практиката ви. Ако не разберете какво са по своята същност мислите
ви – излъчване на природата на ума, тогава те ще се превърнат в семето на
объркаността. Така че приемете едно открито, просторно и състрадателно
отношение към мислите и чувствата си, защото те всъщност са вашето семейство –
семейството на вашия ум. Пред тях, трябва да сте като стар мъдрец, който
наблюдава играта на дете.
И така, каквито мисли и чувства да възникнат, оставете
ги да се издигнат и уталожат като вълните в океана. Каквато и мисъл да се
породи, оставете я да се разсее сама без никакви ограничения. Не се вкопчвайте
в нея, не я подхранвайте, не й се отдавайте; не се мъчете да я задържите или да
я затвърдите. Не следвайте мислите си, но не ги и канете – бъдете като океана, вгледан
в собствените си вълни или като небето, вгледано в облаците, минаващи през
него.”
“Докато практикувате, можете да имате всякакви
преживявания – както добри, така и лоши.
Отрицателните преживявания са най-заблуждаващи, защото
много често ги приемаме за лош знак, но в действителност по време на практиката
ни те са скрита благодат. Не се опитвайте да им се противопоставяте, както
бихте реагирали обикновено, а ги приемете за това, което всъщност са – най-обикновени преживявания, илюзорни, като в сън. Осъзнаването
на истинската природа на преживяването, ви освобождава от вредата или
опасността на самото преживяване, и в резултат на това дори едно отрицателно
преживяване може да се превърне в източник на голямо блаженство и съвършенство.
Много често се казва, че за един медитатор не лошите,
а добрите преживявания представляват пречка. Когато нещата вървят добре, трябва
много да внимавате, за да не станете прекалено самоуверени или безкритични. Това,
което трябва да научим както в медитацията, така и в живота, е да се
освобождаваме от всякаква привързаност към добрите преживявания и от всякакво
противопоставяне на лошите.
“От друга страна, когато практикувате, може да
изпаднете в едно замъглено, полусъзнателно, унесено състояние, сякаш имате
качулка върху главата – едно сънливо затъпяване. Това всъщност не е нищо повече
от някаква неясна и безмозъчна стагнация. Как да се справим с това състояние?
Отърсете се от него, изправете гърба, издишайте застоялия въздух от дробовете и
насочете съзнанието си към чистото пространство, за да освежите ума. Ако
продължите да сте в стагнация, няма да се развиете по-нататък, така че когато
се появи този недостатък, прочиствайте го отново и отново. Важното е да бъдете
колкото се може по-наблюдателни и бдителни.”
“Винаги съветвам учениците си да не излизат от
медитацията прекалено бързо – да дадат възможност в продължение на няколко
минути след това покоят на практиката да навлезе в живота им. ... Когато
влизате отново в ежедневието си, оставете мъдростта, прозрението ,
състраданието, хумора, плавността, пространството и освобождаването, които ви е
дала тя, да се влеят в ежедневието ви. Медитацията пробужда у вас съзнанието,
че всичко е илюзорно и преходно – поддържайте това съзнание дори и в
най-развихрилата се самсара.”
"В такъв случай “его” означава отсъствието на
истинско познание за това, кои всъщност сме ние, заедно с резултата от това –
едно обречено вкопчване, на всяка цена, в един изкуствено създаден наш образ,
който неизбежно е хамелеон и шарлатанин, който непрекъснато трябва да се
променя, за да поддържа живо измисленото си съществуване Тогава можем да
определим “его” като непрекъснато вкопчване в заблуждаващи понятия като “аз” и
“мое”, “аз” и “другите”, а така също и всички останали понятия, идеи, желания и
действия, които поддържат тази фалшива конструкция.
Много поколения невежество са ни научили да
идентифицираме цялото си същество с егото. Най-голямата му победа над нас е
това, че ни е измамило да вярваме, че неговите интереси са и наши интереси, и
дори да смятаме, че оцеляването му е и наше оцеляване. Това е зловеща ирония,
като имаме предвид, че егото и цялата му склонност към вкопчване са в основата
на всичките ни страдания. Въпреки всичко егото е убедително, а ние сме били
негови жертви толкова дълго, че дори и мисълта, че би могло да се освободим от
него, ни ужасява.
Но дори и да прозрем лъжите на егото, ние се боим да
го изоставим, защото без да познаваме истинската природа на ума си – нашата
истинска идентичност, ние просто нямаме друга алтернатива.
Понеже чрез дисциплина сте се научили да живеете
по-просто, с това сте намалили и шансовете на егото да ви изкушава; понеже чрез
съсредоточаването на медитацията сте разхлабили хватката на агресивността, на вкопчването,
на негативните емоции върху цялото си същество, постепенно ще изгрее мъдростта
на прозрението. И във всеобхватната яснота на това прозрение, ще видите както
най-фините механизми на собствения си ум, така и същността на
реалността.”
“През целия ви живот у вас са живели двама души.
Единият е егото – войнствено, изискващо, истерично, пресметливо; другият е
скритото духовно същество, в чийто мъдър глас сте се вслушвали много рядко и
почти не сте го чували. Колкото повече слушате ученията, размишлявате върху тях
и ги интегрирате в живота си, толкова повече вашият вътрешен глас, вашата
вродена мъдрост, това, което в будизма наричаме “разграничаващо съзнание”, ще
се пробужда, ще набира сили и ще започнете да осъзнавате разликата между
неговите напътствия и множеството кънтящи и омайващи гласове на егото.
Всъщност ще разберете, че сте открили за себе си своя
мъдър водач. Тъй като той ви познава много добре, тъй като той и вие сте едно,
той може да ви помогне с все по-голяма яснота и удовлетворение да се справите с
всички трудности, предизвиквани от мислите и емоциите ви. Този водач също така
може да е вечно при вас – радостен, внимателен, понякога предизвикателен: той
винаги знае кое е най-доброто за вас и ще ви помогне да откриете още пътища за
изход от оковите на обикновените ви реакции и объркани чувства.
И колкото повече слушате този мъдър водач, толкова
повече ще бъдете в състояние сами да променяте негативните си настроения, да
виждате през тях, дори да им се смеете заради абсурдните драми и нелепите
илюзии, които по същество са те. Постепенно ще
откриете, че сте в състояние все по-бързо и по-бързо да се освобождавате от
тъмните емоции, които са управлявали живота ви, и тази способност е
най-голямото от всички чудеса.”
“Начинът да открием свободата на отсъствието на его,
както ни съветват учителите, е чрез процесите на слушането и чуването,
съзерцанието и размишлението и на медитацията. Съветват ни да слушаме
многократно духовните учения. Със слушането те непрекъснато ще ни напомнят за
скритата ни мъдра същност.
Слушането е много по-труден процес, отколкото някои
хора си мислят. Да слушаме истински означава да се освободим напълно от себе
си, да изоставим цялата информация, всички понятия, идеи и предразсъдъци, с
които са натъпкани главите ни.
Когато размишляваме върху чутото, то постепенно
започва да завладява потока на ума ни и да се просмуква във вътрешния ни живот.
Ежедневните събития започват да отразяват и все по-дълбоко и пряко да
потвърждават истините на ученията, а размишленията бавно разгръщат и обогатяват
това, което вече сме започнали да разбираме с интелекта си, пренасят това
разбиране от ума, надолу към сърцето.”
“Духовната пътека е пътека на непрекъснато
учение и пречистване. Когато разбере това, човек става смирен. Има една
известна тибетска поговорка: “Не бъркайте разбирането с осъзнаването и не
бъркайте осъзнаването с освобождаването.”
“Това, от което повечето от нас имат нужда, са куражът
и смирението наистина да поискат помощ от дълбините на сърцето си, да помолят
за състраданието на просветление същества, да помолят за пречистване и изцеление,
да помолят да получат сили да разберат смисъла на страданията ни и да ги
променят; на относително ниво да поискат по-голяма яснота в живота си, покой и
способност да отличават, да поискат да осъзнаят абсолютната природа на ума ...”
“Да действаш означава наистина да наблюдаваш мислите
си, добри или лоши, да се вглеждаш в истинската им природа, без да се връщаш
към миналото, без да приканваш бъдещето, без да позволяваш каквото и да било
вкопчване в преживяната радост, без да позволяваш да те завладее тъга. Правейки
това, ти се опитваш да създадеш и останеш в състояние на равновесие, при което
всичко – добро и лошо, покоят и безпокойството – е лишено от истинска
идентичност.”
Дуджом Ринпоче
Няма коментари:
Публикуване на коментар