Понякога хората оставят прах да покрие някои
неща, а после вкупом се надпреварват да отричат своето късогледство. Този
интересен факт, вероятно се обяснява и с липсата на въображение у голяма част
от човечеството. Иначе няма как да си обясним факта, че ако стотици наистина
загинат, това е ужас и трагедия, а ако някой опише всичко това в книга без да
се е случило не предизвиква и грам интерес.
Точно на този "феномен" се натъква и слабоизвестният английски
журналист и фантаст Морган Робъртсън през 1898 г. След като никой не пожелал да
публикува романите му, изпълнени с космически гущери и динозаври той решил да
смени мястото на действието си в новото си произведение наречено Futility (в
българската литература го превеждат като "Напразно",
"Безсмислено" или "Безсилие", а дори и като "Гибелта
на Титан"), като за сцена избрал Северния Атлантик. Главният герой на
романа – суперголемият и суперлуксозен лайнер "Титан" тръгнал на
първото си плаване от Англия за САЩ с милионерите на стария и новия свят. По
време на плаването си в една студена априлска нощ "Титан" с пълна
скорост се врязъл в айсберг и потънал. На борда нямало достатъчно спасителни
лодки и по-голямата част от около 2000-те му пътници загинала.
Излишно е да споменавам, че фабулата никак не разчувствала британските души и
14 години романът трупал пласт след пласт прах върху кориците си. Да, но след
14 г. донесъл на своя автор място в първата колона на авторитетния
"Таймс". Англичаните не могли да повярват – съвпаденията им дошли в
повече. А и само един бърз поглед ще покаже каквъв зъл гений се оказал
Робъртсън: потъналият в романа кораб се казвал "Титан", реалният –
"Титаник". И двата кораба имат по 4 комина и по 3 винта.
"Титан" е дълъг 260 метра, а "Титаник" – 269 метра.
Измисленият имал водоизместване 70 000 тона, а истинският 66 000 тона,
Робъртсъновият имал мощност 50 000 конски сили, срещу 55 000 конски сили на
този на "Уайт стар лайн". Скоростите на двата парахода съвпадали – 25
възла. Да не говорим, че и двата лайнера пътували през април, в студено време,
с пълна скорост, блъснали се в айсберг и потънали. На борда им се возели доста
хора от висшето общество и лодките така и не достигнали за над 2000-те им
пътника...
След катастрофата естествено се появяват голям брой "предвидили
катастрофата", "усетили я в съня си", "отказали билети
поради лошо предчувствие", но Робъртсън ги отвял всички с "уменията
си". До злополучния зъл гений завалели стотици гневни и отчаяни писма на
близки и роднини на загиналите, а романът му станал проклет, макар че той го
преиздал. Злият гений починал не много след това – на 24.03.1915 г. е намерен
мъртъв в хотела си в Атлантик сити.
Мистичното предсказание на Морган Робъртсън
Разказ
На 26 октомври 1896 г. в Ню Йорк беше необичайно
топло за сезона. Около 11 часа сутринта пред вратата на която висеше табелка
"Издателство Арчибалд Уелш и Ко" застана висок мършав
шестедесетгодишен моряк. Имаше протрито униформено сако и акуратно изчистени,
но порядъчно износени ботинки. Посивялата глава украсяваше морска фуражка с
лакова козирка. Той постоя няколко секунди пред вратата, но след това решително
взе в ръка висящият звънец и позвъни. Скоро вратата се отвори и се показа
фигурата на небрежно облечен възрастен негър.
- Вие при кого, сър?
- Спешно трябва да видя мистър Арчибалд Уелш.
- Той умря преди две години.
- Простете, но тогава бих искал да видя този, който е заел мястото му.
- Значи, на вас ви трябва мистър Малкълм Бест. За кого да доложа?
- Капитан Морган Робертсон.
След няколко минути морякът се оказа в малка стаичка, затрупана от пакети с
книги и топове хартия. На стола седеше доволен млад рижав господин с огромна
цигара в уста. Това беше собственикът на издателството Малкълм Бест.
Капитан Робертсон разказа за себе си. След много години плавания по корабите
той излезнал в пенсия и се заел с литературен труд. Писал и публикувал в
различни вестници малки разкази от морският живот. А сега е донесъл със себе си
фантастичната повест "Безсмислено". Тук Бест го прекъсна:
- Първо да видя труда ви? – Робертсон мигновено се запъна, но взел се в ръце,
спокойно отговори:
- Бях в три издателства. В две веднага ми отказаха. В третото се запознаха с
повестта, но казаха, че тя е интересна, но не подхожда на профила на
издателството. Препоръчаха ми вашето, основавайки се на това, че тук са пуснати
редица книги на морска тематика.
Бест мълчаливо погледна капитана, тръсна пепелта в пепелника препълнен с фасове
и каза:
- За какво се разказва във вашата повест? Само, ако може, накратко.
- Може. В нея се разказва за това как в Англия построили гигантски пътнически
кораб и го нарекли "Титан". Строителството било съпроводено от
невиждан широк рекламен шум: най-големият, най-комфортният, най-бързоходният! В
първият си рейс "Титан" се удря в айсберг и потъва. Загиват около
петстотин души. Моля да обърнете особенно внимание на паниката, възникнала на
кораба. На мен ми се наложи да преживея корабокрушение на пътнически кораб,
капитан на който бях и в моята памет завинаги се врязаха сърцераздиращи сцени.
Може би, точно тази част от повестта ми се е удала добре.
- Ще видим, - без особен възторг произнесе Бет и протегна ръка за ръкописа. –
Само ще ви помоля да не си създавате напразни илюзии. Обадете ми се след две
седмици. Ще обсъдим труда ви и в случай на благоприятно разрешение ще сключим с
вас договор. Но имайте впредвид – материалното положение на издателството далеч
не е блестящо.
- Сър, прекрасно ви разбирам...
- Освен това, ако на вашето място седеше знаменит автор...
- Да, всичко разбирам.
Накратко, след няколко колебания ръкописът на капитан Робертсон все пак беше
одобрен – книгата се появила през 1898 г.
Капитанът получи малък хонорар и много страдаше, че повестта му се продава
слабо. А мистър Малкълм Бест често си спомняше с недобри думи за важният
английски капитан, който го вкара в тази глупава авантюра.
Само че, след 14 години загубените екземпляри се разпродали за миг. Вече
висящото на края на финансовата пропаст издателство "Арчибалд Уелш и
Ко" бързо отпечатало второ издание, което също буквално било разграбено.
Къде била причината? Защо книгата на пенсионираният капитан от английският флот
изведнъж станала най-популярна не само в САЩ, но и в много други страни? Нима
читателите са видели в нея литературни достойнства? Нямало е такива. Но
поразителното е в друго – в повестта с невероятна точност се предсказват и
най-дребните детайли за катастрофата, разиграла се през април 1912 г.
Читателите били потресени, когато съпоставили всички перипетии за гибелта на "Титаник"
и измисленият "Титан". Съвпадало всичко: и това, че корабокрушението
станало през първият рейс; и това, че корабът загинал в Атлантика през април; и
това, че корабът – и истинския,т и измисленият се натъкнали на айсберга през
нощта; и това, че се задържали на повърхността приблизително еднакво време; и
това, че техническите данни на "Титан" и "Титаник" почти
напълно си съвпадали. Убедете се сами:
Дължина: 260 м – 269 м
Мощност на двигателя: 50 000 конски сили – 55 000 к.с.
Максимална скорост: 25 възела – 25 възела
Брой на винтовете: 3 – 3
Ширина: 30 м – 28,2 м
Водоизместимост: 60 000 тона – около 50 000 тона
Списъкът на съвпаденията може да продължи. Даже
цифрата на загиналите в книгата на Робертсон не се различава особенно от
числото нещастници, които загинали при крушението на "Титаник"...
Няма коментари:
Публикуване на коментар