Веднъж вечерта
един от посетителите започна разговор с думите: "Махарадж, Вие понякога
казвате, че целият проявен свят е илюзия; че той е подобен на кинофилм или
спектакъл, и че..."
Махарадж,
усмихвайки се, го прекъсна: "Но това не е обикновено кино, снимано с
определена цел; това е потресаваща комедия, истински фарс, ако само можехте ясно
да видите всичко това такова, каквото е.
Вижте - ето ме,
аз съм си в къщи, никого не закачам, правя това, което естествено ми идва наум.
Да предположим, че един ден на вратата ми се появява полицай и ме
обвинява в нападение и грабеж, извършен еди-кога си и еди-къде си в Калкута. Аз
му отговарям, че никога не съм напускал родния си град, да не говорим да
съм бил в Калкута и да съм взел участие в нападение и грабеж. Увереността, с
която говоря, намалява неговата решителност, но той продължава да проучва и
открива, че действително казаното от мен е истина. Тогава ми се извинява и ме
оставя на мира. Така би трябвало да е.
Но сега започва
комичната част. Към вас също отправят подобно обвинение; вие също никога не сте
били в Калкута, но присъствието на полицая предизвиква у вас такъв страх, че
вие не сте в състояние да кажете нещо в своя защита и му позволявате да ви
арестува. После, намирайки се зад решетките, вие сте съкрушени от своето
заточение и плачете за свободата. Нима не е смешно?
В своето
изначално състояние на единство и цялостност, аз дори не знаех, че съществувам.
И ето, че веднъж ми казват, че аз съм се "родил", че едно определено
тяло се явявам "аз"; а някаква си съпружеска двойка са мои родители.
От този момент нататък аз започвам да приемам всяка по-нататъшна информация за
себе си като истина, ден след ден, а по такъв начин допускам и цяла псевдо личност;
и всичко това само защото съм приел обвинението в раждане, макар и абсолютно
напълно да осъзнавам, че нямам никакви преживявания за това, че съм се родил;
че никога не съм давал съгласието си за това да се родя и да ми бъде зачислено
тяло. Постепенно обусловеността става все по-силна и по-силна, и накрая се
задълбочава до такава степен, че аз не само приемам обвинението в това, че съм
роден като конкретно тяло, но и приемам и това, че някога в бъдеще ще
"умра", и самата тази дума "смърт" става за мен ужасяваща,
символизираща някакво травмиращо събитие. Може ли нещо да е по-смешно от това?
По милостта на
моя гуру аз достигнах осъзнаване за своята истинна природа, а също и за това,
каква шега са спретнали с мен.
Така че
по-страшната илюзия се явява не толкова самото събитие, известно като
раждане-живот-смърт и продължаващо някакъв си период от това, което е известно
като "време", колкото приемането на себе си като обективна същност,
която някакси трябва да преживее тези концептуални събития. А основните илюзии,
правещи възможна тази заблуда - това са илюзията за пространство, в което могат
да бъдат разположени обектите, и концепцията време (продължителност), в което
разположените в пространството обекти биха могли да могат да бъдат възприемани.
Сега вече
разбирате ли, защо казах, че животът - това е комедия или фарс? Направете още
една крачка и погледнете до каква степен вашата концептуална същност е
въвлечена в този фарс.
Вие не само не
виждате, че се явявате просто актьор, играещ роля в този фарс, но и
продължавате да смятате, че имате свободата на избор и действие в тази пиеса
(наречена "живот"), която очевидно би трябвало да се развива в строго
съответствие с предварително написан сценарий. И когато събитията протичат по
този начин, в естествен и обичаен порядък, тази концептуална същност, която се
явява човек, си позволява да се поддава на тяхното въздействие и затова страда.
И започва да мисли за "робство" и за "освобождение".
Самото
освобождаване - това е разбирането, че животът е фарс, и осъзнаването, че
ти ("Аз" без най-малката следа обективност) не можеш да бъдеш същност
с някаква форма, име и някакъв си вид. Освобождението - това е достигане на
осъзнаването, че живите същества се явяват части на проявлението на тоталността
на феноменалния свят и нямат обособена индивидуалност. Това е осъзнаването, че
онова, което се явява "Аз", е чувствителността на всички чувстващи
същества, съзнателното присъствие като такова. Освобождението - това е
осъзнаването, че Аз, Абсолютът, в своето феноменално изразяване се явявам
функциониране (виждане, чуване, чувстване, усещане на вкус и мирис, мислене)
без присъствието на някакви други актьори-индивиди.
Сега разбирате
ли, защо "страдате"? Защото вие си представяте себе си като погрешно
отъждествяване или по-скоро затова, понеже сте приели, че очевидно се явявате
погрешното отъждествяване!"
Из книгата "Знаците на пътя" от Шри Нисаргадатта
Махарадж
Няма коментари:
Публикуване на коментар