Великият Път (Тао) не е труден за онези без предпочитания. Когато отсъстват любов и омраза, всичко се избистря и разкрива. Направете и най-малкото разграничение, и раят и земята застават безкрайно разделени. Ако желаете да видите истината, тогава не поддържайте никакво схващане за или против. Да се противопостави това, което човек харесва на това, което не харесва е болестта на ума.
* * *
Когато
дълбокият смисъл на Пътя не бива разбран, нарушеният душевен покой прави ума
безполезен. Пътят е съвършен като необятен простор, където нищо не липсва и
нищо не е в повече. Всъщност, точно поради вашия избор да приемете или
отхвърлите, вие не виждате истинската природа на нещата. Не живейте нито в
заплетеността на външните прояви, нито във вътрешни усещания за празнота.
Живейте спокойни, в единство на нещата и подобни дуалистични представи ще
изчезнат от само себе си. Когато се опитате да спрете стремежите, за да
постигнете покой, самото това усилие ви изпълва с активност. Докато оставате в
едната или другата крайност, никога не ще узнаете що е Единство. Тези, които не
се движат по Единствения път, се провалят в активност или пасивност, отстояване
или отричане.
* * *
Отричането
на реалността е нейно утвърждаване и отстояването на празнотата е нейното
отричане. С умствена работа и многословие се отклонявате заблудено от истината.
Спрете да говорите и мислите и няма да има нищо, което да не можете да
знаете.
* * *
Връщането
към корените е откриване на значението, но да се преследват външни прояви е да
се пропусне източника. Моментът на духовно просвещение е пътуване отвъд външни
прояви или празнота. Промените, които изглежда, че настъпват в безсъдържателния
свят, наричаме реални, само поради нашето невежество. Не търсете истината; само
престанете да поддържате схващания. Не стойте в състояние на дуализъм;
внимателно отбягвайте подобни занимания. Ако има и следа от това и онова,
правилно и грешно, разумът се губи в обърканост. Въпреки че всички дуалности
идват от Единството, не бъдете привързани дори към това Единство. Когато
разумът съществува необезпокоен по Пътя, нищо на света не може да обиди, и
когато нещо престане да обижда то престава да съществува по старому. Когато не
възникват дискриминиращи мисли, старият ум престава да съществува.
* * *
Когато
обектите на мисълта изчезнат, мислещият субект изчезва, както, когато умът
изчезне, изчезват предметите. Нещата са обекти поради субекта; умът е такъв
поради нещата. Разберете същността на обектите и субекта и на основната
действителност: единството на празнотата. В тази Празнота, субект и обекти са
неразграничими и "по отделно" съдържат в себе си целият свят. Ако не
правите разлика между груб и рафиниран, вие не ще се поддадете на предразсъдъци
и убеждения.
* * *
Да се
живее по Великия Път не е нито лесно нито трудно, но онези с ограничени
възгледи са страхливи и нерешителни: колкото повече бързат, толкова по-бавно се
придвижват, и привързаността няма граници: дори да се привържеш към идеята за
просвещение означава да се отклониш. Просто оставете нещата да бъдат, както са
си и не ще има колебания. Подчинете се на природата на нещата (вашата собствена
природа) и ще се движите непринудено и необезпокоени.
Когато мисълта е обвързана, истината е скрита, защото всичко става замъглено и неясно, и обременителният навик на съдене носи досада и умора. Каква полза може да се извлече с разграничаване и обособяване? Ако желаете да вървите по Пътя на Единството, не намразвайте дори света на сетивата и идеите. Всъщност, тяхното пълно приемане е идентично с истинското Просвещение. Мъдрецът не се стреми към никакви цели, а глупакът сам се оковава. Има една Дхарма, истина, закон, а не няколко; разграничаването се заражда от привързаностите на невежите. Да се търси Разум с дискриминиращ ум е най-голямата от всички грешки.
Когато мисълта е обвързана, истината е скрита, защото всичко става замъглено и неясно, и обременителният навик на съдене носи досада и умора. Каква полза може да се извлече с разграничаване и обособяване? Ако желаете да вървите по Пътя на Единството, не намразвайте дори света на сетивата и идеите. Всъщност, тяхното пълно приемане е идентично с истинското Просвещение. Мъдрецът не се стреми към никакви цели, а глупакът сам се оковава. Има една Дхарма, истина, закон, а не няколко; разграничаването се заражда от привързаностите на невежите. Да се търси Разум с дискриминиращ ум е най-голямата от всички грешки.
* * *
Покой и
тревога произхождат от илюзия; с просвещението не съществуват симпатия и
неприязън. Всички двойствености идват от невежи разбирания. Те са като блянове
или цветя във въздуха; безразсъдност са опитите да се уловят. Печалба и загуба,
правилно и грешно: подобни мисли трябва да бъдат окончателно премахнати
незабавно. Ако окото никога не заспива, всички сънища ще изчезнат от само себе
си. Ако умът не прави разграничения, десетте хиляди неща са с една, единствена
същност. Проумее ли се тайната на тази Една, единствена същност, се постига
освобождаване от всички оплитащи привързаности. Когато видите десетте хиляди
неща в тяхното единство, се "завръщате" при вечната единна
Самосъщност, където винаги сте били. Никакви сравнения или аналогии не са възможни
в това безпричинно и независимо състояние.
* * *
Спрете
движението и няма движение. Приведете статичното в движение и няма покой.
Когато двойственостите престанат да съществуват, тогава и самото Единство не ще
съществува. Към този основен, завършен принцип не са приложими никакви закони и
характеристики. За единното съзнание в съзвучие с Пътя, всички егоцентрични
стремежи отшумяват. Нерешителност и непостоянство изчезват и животът в чиста
вяра става възможен. Нищо не е изоставено, но и нищо не е запазено. Всичко е
безсъдържателно, прочистено, самопросветляващо, без усилие и разхищение на
умствена енергия. До тук, мисъл, чувство, знание и въображение не
достигат.
* * *
В този
свят на Единосъщие няма нито собствено аз, нито друг някой. За да се
хармонизирате директно с тази реалност, когато възникнат съмнения, просто
кажете: "Не две". В това "Не две" всичко е еднакво, нищо не
е отделено. Всичко, което е, е включено в него. Без значение кога и къде,
просвещението представлява проникване в тази Абсолютна Истина. Тази Истина е
отвъд забързване на времето и разтягане на пространството; в нея един миг е
десет хиляди години.
Безсъдържателност
тук, Безсъдържателност там, но Безбрежната вселена е винаги пред вашите очи.
Безмерно голяма и безкрайно малка, няма разлика. Безкрайно малките неща могат
да бъдат толкова големи, колкото големите могат да бъдат и безкрайно големите
неща са толкова малки, колкото малките могат да бъдат, защото не съществуват
условности и границите са безсмислени. Също така и със Съществуванието и
Несъществуванието: това, което е, е и това, което не е. Едно и също. Не
протакайте в размишления и спорове, които нямат нищо общо с това. Едно във
Всичко. Всичко в Едно. Движете се без да разграничавате. Да осъзнаете това е да
живеете без тревоги за несъвършенство. Да живеете с тази вяра е пътят към не
двойствеността, защото единството е част от умa с вяра.
Думи!
Пътят е
отвъд думите, защото по него -
няма
вчера
няма
утре
няма
днес.
Пояснения:
Стихосбирката
датира от около 600 г. след Христа.
Сосан
Зенши е зен учител (кит. - Сенг-Ц'ан Чиенши), 3-ти зен патриарх след Бодидарма
и Та-Цу Хуи-к'о и 30-ти патриарх след Сидхарта Гаутама Буда.
Преводи от китайски - Richard B. Clarke и Daisetz Teitaro
Suzuki. Тези преводи са използвани за настоящият текст на български език.
Преводачът пожела да остане анонимен.
Няма коментари:
Публикуване на коментар