В петък вечер емирът на Басра бил заспал дълбоко, но се събудил рано,
когато на разсъмване в градината на двореца запели птици и от нежния
утринен ветрец се надигнала леката завеса на открития прозорец в неговата
спалня. Емирът не искал да става и позавидял на своите поданици, за които
петъкът бил ден за почивка, установен от Пророка, а него, емирът и техен
владетел го очаквали скучни дела, тъй като управлението на страната и почивката
са несъвместими. Дошло време за утринната молитва, емирът я прочел усамотен от
света под тънко покривало. А след това той почувствал, че сънят му
се връща отново. За да отхвърли неканения гост, емирът дал обет сто пъти да
спомене Пророка и веднага започнал с благоговение да повтаря името му. Още
при първите споменавания, на емира му се сторило, че неговият обет не е
достатъчен за изкупуване на неговата вина в отклонението му от държавните дела.
Той увеличил броя на своите призовавания на Пророка на петстотин, но веднага
след като взел това решение, сънят отново се върнал и го победил насред зикъра
и той не успял да изпълни обета си.
Същата нощ, в уютна къщичка, която повече приляга да се нарече колиба,
където живеел обеднял шивач с жена си и трите си дъщери, се очаквало не много
желано допълнение към семейството. Жената дълго се мъчела да роди на слабата
светлина на светилника, който едва осветявал стаята, а нейният съпруг страдал в
очакване. Маслото свършило в светилника, а те били толкова бедни и нямали
надежда, че могат да получат масло за светилника си от които и да било съседи.
Тъмнината и умората свършили своята работа и мъжът заспал неспокоен сън,
въпреки стоновете на жена си. В съня той видял Пророка и го чул да казва:
- Не тъгувай, тази нощ ще се появи още една дъщеря, която е
предопределена от Всевишния със специална съдба. На нея и предстои да стане
велика светица, една от тези, на които се крепи нашият свят. А ти утре предай
на Емир Басра писмо, в което от мое име му напомни, че той наруши дадения ми
обет, съкращавайки числото на възпоменанията и в това писмо поискай сто динара,
за да изкупи вината си.
Дъщерята, за която говорил Пророкът се родила в петък, на разсъмване.
Шивачът и неговата съпруга я нарекли Рабия, което означава „четвърта”. На целия
свят предстояло да чуе и да я запомни под това име. Но славата я чакала след
много години, а на този етап пред баща и възникнал проблем - как да издържа
семейството си, в което се появило още едно гърло.
И тук той си спомнил за думите на Пророка, за нарушението на обета на емир
Басра, и дума по дума написал всичко, което чул от Пратеника на Бог в съня си,
на хартия. Завършил писмото си с молба, да му бъдат дадени сто динара. По пътя
към двореца, страх обхванал бедния шивач. Той се отказал от идеята сам да се
яви пред емира и решил да предаде писмото чрез някой от слугите. А слугата, на
който той предал своето писмо, като видял, че в него пише за пари, го предал на
ковчежника.
Като прочел писмото, ковчежникът побеснял и надал такъв вик, че разбудил
емира. Емирът се появил в залата, където вилнеел ковчежника, който
управлявал държавните разходи. Като видял емира, ковчежникът утихнал, емирът
взел от ръцете му писмото и се задълбочил в него. Не вярвайки на очите си,
емирът препрочитал написаното от шивача няколко пъти. Ковчежникът междувременно,
снишил глас, но продължил да ругае неканения гост. Най-накрая емирът успял да
се откъсне от писмото и като чул последните думи на ковчежника тихо му казал:
- Не си прав. Пред нас не стои луд човек или мошеник, защото всичко, което
е написано в това писмо, може да знае само Пророкът, на който аз, в пълно
уединение дадох своя обет. А това означава, че ръката на този човек е водена от
самия Пророк. Затова ние не само ще изпълним това, което той повелява да
направим за този човек - ние, помнейки вниманието оказано ни от Пророка,
незабавно ще раздадем на бедните хора десет хиляди динара, а на този, който ни
донесе тази новина, ще дадем не сто, а петстотин динара.
Чувайки думите на емира, шивачът бил много щастлив, но помолил да му бъдат
дадени само сто динара, тъй като повелята на Пророка трябвало да бъде изпълнена
с точност.
- Защо изобщо са ти на теб тези пари, ако се ползваш с доверието на Пророка
? – попитал емирът.
- Необходими са ми, за да изхранвам децата си. С жена ми имахме три, а тази
нощ се роди четвърта дъщеря. Ние така я и нарекохме – Рабия.
- Е – казал емирът - пожелавам късмет на теб и на твоето семейство. Върви
си с благословията и милостта на Всевишния и ако пак имаш нужда, не забравяй,
че вратата на моята хазна винаги ще бъде отворена за теб.
Получените от емира сто динара свършили много бързо и бедността се върнала
отново в това семейство. Да отиде отново при емира, за нова сума пари, шивачът
се срамувал, а скоро житейските трудности си казали своето и той и съпругата му
един след друг напуснали този свят, оставяйки децата си сираци.
След смъртта на родителите им, по-големите сестри напуснали Басра,
надявайки се на помощ от роднини, които живеели на други места из Арабия. Глад
настъпвал към малката къщичка, където останали третата и четвъртата дъщеря на
шивача.
- Аз не мога да живея в страх и в очакване на гладна смърт, казала веднъж
третата сестра, хайде да заминем заедно.
Но Рабия само поклатила глава.
- Моето място е тук - тихо казала тя, след като затворила вратата след
сестра си.
След известно време, цялата улица, на която се намирала къщата на Рабия,
попаднала под властта на алчен и користен човек. Всеки, който можел се откупил
от него, но Рабия нямала пари, нито каквото и да е ценно имущество и този
злодей като изплащане на несъществуващ дълг я направил своя робиня. В богатата
му къща, Рабия била принудена да върши всякаква работа.
Веднъж я изпратили на пазар. Изпълнявайки заръката на стопанина, тя
купувала продукти, когато изведнъж усетила върху себе си втренчения поглед на
някакъв мъж. Това я изплашило и тя побегнала. Сторило и се, че подозрителният
мъж я преследва и ускорила крачка, но се спънала и паднала в прахта, счупвайки
дясната си ръка, която при падането държала пред себе си. И тогава заплакала и
през сълзи се обърнала към Всевишния. Тя нямала намерение да се оплаква на Бог,
но нейните устни произнесли съвсем други думи:
- Ето, аз лежа тук със счупена ръка. Няма нито майка, ни баща. Лош човек ме
направи своя робиня. Но тези беди – са само външната обвивка на моя живот и той
не е бреме за мен, когато мисля за теб и се старая да бъда такава, че ти винаги
да оставаш доволен от мен. Ако знам, че това е така, то за мен не са страшни
никакви несгоди.
Изведнъж тя чула глас отгоре:
- Не беди и несгоди са същността на живота ти. Те ще бъдат забравени, а ти
ще постигнеш такива висоти, че приближените ми ще те приемат в своят кръг и за
тях, ще бъде чест да общуват с теб.
Рабия с вълшебна лекота се изправила и като че ли на крила влетяла в къщата
на господаря си, която до този момент била за нея дом на нейната скръб.
Работата и споряла, въпреки че през деня тя постела, а нощите прекарвала в
молитва. Един ден нейният господар я сварил да се моли и чул нейната молитва
към Всевишния:
- О Господи мой! – въздъхнала силно тя - прости ми, че само нощите си мога
да ти посветя. Ти знаеш всичко, и знаеш, с колко тежък труд е изпълнен деня на
робинята, принадлежаща на този, който по Твоята воля ме направи своя
собственост. Но даже изпълнявайки домакинската работа по нареждане на господаря
ми, аз държа сърцето ми свободно, в което Ти напълно властваш!
Господарят, който подслушал молитвата на робинята, бил потресен от вярата
й. Той видял в нея съвършен човек и на сутринта я извикал при себе си, обяснил
й, че тя е свободна и после смирено я помолил да окаже чест на дома му и
да остане в него, за да може той и всички, които живеят с него, да имат
възможността да и служат, като превърне своето жилище в благословена обител. Но
Рабия отказала неговото предложение. Тя била уморена от безполезната суета на
окръжаващите я хора. В допълнение към свободата, на нея и било необходимо
усамотение от света, за да остане насаме с Него и тя се оттеглила в пустинята.
Нейният път през пустинята я водел към Мека и до тази светиня тя пътувала
няколко години. Даже когато я напускали силите, тя продължавала да се движи,
придвижвайки се на колене или пълзешком. Нейната воля за живот се поддържала
само от любовта към Всевишния и тя непрестанно се стремяла към Него в своите мисли
и молитви.
От време на време тя чувала Неговия глас и се осмелявала да влиза в диалог
с Него. Всевишния укорявал Рабия в недостатъчна отреченост от света на
смъртните, която не й позволявала да изгори в светлината на Неговата слава и
пречистена, да остане сред живите. В отговор Рабия признавала, че тя не е
уверена в своите способности да съзерцава Неговия лик в цялото му великолепие и
се молила на Всевишния само да и помогне да пречисти душата си и Той да я
изпълни със Себе си, за да може тя да усеща своята безгранична близост с Него.
- Освен това, за този който може да умре за своето его, - отговарял гласът,
- аз ставам по-близо, отколкото неговата „шийна” вена и всички начинания на
такъв човек ги обръщам в прах и те повече не го вълнуват. Ти все още не си
отворена напълно към Мен и част от пространството на твоята душа се скрива зад
завеси. Отърви се от тях и аз завинаги ще заживея в твоето сърце и ти ще стъпиш
на Пътя, за който мечтаеш.
Всяка крачка на Рабия след такива беседи я приближавала към заветния Път. В
Басра тя се върнала човек, чиято святост се увеличила стократно. Там я очаквал
родният й дом, където тя живяла толкова години. Нейният бивш господар и го
върнал, изпълвайки го с красиви съдове и разкошно легло, приготвяйки както му
се струвало на него, скромно жилище достойно за свята жена. Но Рабия решила, че
в този дом има твърде много красиви и ненужни вещи и тя го помолила да си ги
вземе обратно, оставяйки тази бедна обстановка, към която тя е привикнала от
детство.
Намирайки се на път, за чието продължение постоянно й били необходими сили,
Рабия била принудена да наруши поста. Тя се чувствала виновна, въпреки че
знаела, че Законът разрешава на пътниците да прекъсват поста си и тя веднага
при връщането си в Басра започнала да пости.
Постът и бил много строг и на осмия ден, нейното инстиктивно и земно „Аз”
се помолило:
- Дълго ли ще продължават моите мъчения? – казал и гласът на тялото. – Не е
ли време да завършиш поста?
Още не бил спрял гласа, когато на вратата на дома се появила непозната жена,
която мълчешком и подала кошница и кана с вода. Рабия почувствала, че в
кошницата има храна и приела появяването на тази жена за знак на Всевишния. Тя
внесла кошницата в стаята. В това време, на вън вече се стъмвало и Рабия
излязла за светилник, но когато се върнала, гладна котка завършвала своята
вечеря, преглъщайки храната от кошницата.
Рабия взела каната да пие вода, но на каната й паднала дръжката, той се
преобърнал и водата в него се изляла. И веднага от някъде в тишината в дома
влязъл порив на вятъра и изгасил лампата. Тогава Рабия осъзнала, че тя
неправилно изтълкувала случващото се и че ако появата на храна и вода били
знак, то и това бил знак, че Всевишният е недоволен от нея. И тогава тя се
обърнала към Него:
- Защо се случва това, какво е станало? От какво си недоволен? – попитала
тя, приемайки молитвена поза.
Всевишния в това време бил близо до нея и неговият отговор последвал
незабавно:
- На теб ти е необходимо окончателно да решиш, в какво виждаш смисъла на
своя живот. Ако той се състои в придобиване на земни блага, то Аз ще направя
така, че всички богатства на света ще бъдат на твое разположение, защото за
това е необходимо само да Ми кажеш „Да бъде” и решението Ми ще се сбъдне. Но
знай, че в този момент Любовта към Мен ще напусне твоята душа и сърце, защото
тя е несъвместима със светските цели, и оплакванията от трудностите на живота,
в действителност само прикриват стремежа към земни блага.
Разбирайки тези думи на Всевишния, Рабия прогонила от своето сърце всичко,
което може да попречи в служенето и на всепоглъщащата любов към Него.
След следобедния намаз, Рабия обикновено излизала от къщи и се разхождала
до реката. Тя се уединявала на нейния бряг и дълго се взирала в течащата вода.
Течението на Тигра и напомняло за течението на собствения й живот, в който имало
свои бързеи и водовъртежи на времето. На нея и се искало, животът й да стане
време на съзерцание на лика на Всевишния и това съзерцание да продължавало не
само този, но и следващите животи.
Веднъж, по време на своите пътувания, Рабия срещнала
своя връстник, довереника в нейните детски игри. Видът му бил ужасен
– целият бил омотан с някакви дрипи, само очите му горели с болезнен блясък.
Рабия състрадателно се позаинтересувала какво се е случило с него и този
човек, започнал да се оплаква от неизвестна болест, предизвикваща нетърпими
болки в цялото му тяло – от главата до петите.
- Отдавна ли се е случило това с теб? – попитала Рабия.
- Вече седмица продължават моите мъчения - бил отговорът – до преди това
бях силен като слон и нито една болест не ме засягаше и даже слабо
неразположение в живота си никога не съм чувствал.
- А сещал ли се се през всички тези години поне веднъж да благодариш на
Всевишния, за даденото ти здраве? – попитала Рабия.
Отговорът бил мълчание и тогава тя казала на връстника си:
- Свали своите дрипи и дай да Му се помолим заедно!
Те още не били завършили с молитвата и неговите болки престанали и той започнал да благодари на Рабия, обявявайки се за неин вечен длъжник.
Те още не били завършили с молитвата и неговите болки престанали и той започнал да благодари на Рабия, обявявайки се за неин вечен длъжник.
- Ти за всичко си длъжен на Него, не на мен. Помни това винаги и не бъди
небрежен! – казала Рабия.
Когато те се разделили, Рабия решила пътьом за своя дом да мине през
пазара, за да си купи някаква храна, тъй като в нейния пост настъпило
прекъсване. Там тя станала свидетел на страшна сцена: богат търговец гръмко
ругаел възрастна жена за това, че неговият дюкян, в който тя търгувала не му
носил дохода, който той очаквал. Жената се опитвала да му обясни, но той все
повече се палел и в края на краищата я изгонил навън.
Когато Рабия се приближила към нея, жената горчиво плачела, нареждайки, че
сега няма къде да отиде и ще умре то глад. Рабия се приближила и я хванала за
ръка.
- Ти питаш, кой сега ще се грижи за теб - казала Рабия, - а аз мисля, че ти
трябва да се погрижиш за някого. Например за мен.
Жената с недоумение погледнала Рабия, защото и се сторило, че е чула погрешно, а Рабия продължавала:
Жената с недоумение погледнала Рабия, защото и се сторило, че е чула погрешно, а Рабия продължавала:
- Не разбирам какво те удивлява? Аз живея сама, и аз също съм самотна, както
и ти. Аз имам къща. Не е голяма, но за двете ни ще има място. Върви след мен
без излишни разговори. Виждаш ли – вече се стъмва, а аз не обичам да ходя по
тъмно по улиците.
И те заживели заедно.
От пръв поглед квартирантката на Рабия се запознала с нейното скромно
домакинство - стомна със отчупена дръжка, плетена тръстикова рогозка,
заместваща леглото и гладък камък, служещ за възглавница и тя разбрала, че
съдбата я е събрала със свята жена. Докато тя се оглеждала, Рабия започнала
своята дълга молитва. Изчаквайки края на тази молитва, устремена към Всевишния,
гостенката я попитала, дали в такива молитви преминава целия живот на нейната
домакиня. Рабия кимнала в отговор и видяла, че жената е изморена и измъчена от
всичко, което се случило с нея през този дълъг ден и я изпратила да спи на
удобно легло, което тя самата не ползвала откакто стъпила на пътя на Любовта
към Всевишния и с всички сили на своята душа се старала не само да издържи на
този път но и да продължи движението към блестящата цел. На нея не и се спяло и
тя извършвайки вечерната молитва, излязла на двора. Изкачила се по външната
стълба на покрива на своята къща и там, където с Него я разделяло само
звездното небе, тя продължила своята молитва. Постепенно думите на тази
молитва, като че ли подчинявайки се на чужда воля, започнали да се превръщат в
стихове:
О Всевишни!
Погледни как блещукат звездите!
По Твоята воля на земята цари сън.
Спят царе, а при портите на техните дворци бодърстват стражи.
Спят прегърнати влюбените,
И тяхната близост пази любовта.
И само аз сама стоя тук пред Теб.
Много очакват Твоите милости.
Дай на всеки, това, което е заслужил.
Аз искам само едно: да си спомням за Теб
Всеки миг от своя живот.
Любовта ми откри за Теб моето сърце,
И аз живея с надеждата за
Твоето присъствие в него
В този и в следващите животи!
Рабия продължила своята молитва през цялата нощ и на разсъмване, през сълзи
помолила Всевишния да и даде знак за това, че нейната нощна молитва е приета от
Него и след това слязла долу, за да посрещне новия ден.
Много подробности от безгрешния и чист живот на Рабия са станали известни
на хората, благодарение на нейната квартирантка, и много от тези хора започнали
да я почитат като светица, макар че тя лично се стараела да не дава повод за
такива слухове. Въпреки всичко славата и растяла и както винаги се случва, се
намирали и хора, които смятали, че тя не може да бъде достойна за такава слава.
Някой от нейните недоброжелатели твърдели, че жената не може в своята духовност
да стане равна на мъжа, други подозирали, че Рабия просто създава шум около
себе си, за да привлече към себе си внимание и да се прослави, и всички тези
хора заедно решили да изкарат тази измама на бял свят.
За тази цел няколко човека, които нито Рабия, нито нейната съжителка и
помощница не познавали, се облекли в износени наметала и представяйки се за
поклонници, отишли в дома на светицата. Рабия в това време четяла утринната си
молитва, която не можела да прекъсна по никакъв начин и затова неканените гости
били приети от нейната помощница. Те й казали, че идват от Ливанските планини и
се отклонили от пътя си към светинята на исляма, само заради това да посетят
Басра и да се видят с Рабия.
Прислужницата ги помолила да почакат до края на молитвата и все пак
като съвършени хора, пречистили, както се очаква своята душа и сърце преди
поклонничеството, да излекуват със своят „дъх” болните й от много плач очи.
Лъжепоклонниците почувствали, че са попаднали в капан, тъй като те отлично знаели,
кои са те и знаели, че не са способни на никакви чудеса. Но нямало на къде да
ходят и те решили да изпълнят молбата на прислужницата, а после да поискат
някакво правдоподобно обяснение на това, че от тяхното „подухване” нищо
смислено не се получило. И те придавайки си важен вид, заедно духнали в очите
на прислужницата. Какво било тяхното изумление, когато прислужницата на мига се
излекувала. Прислужницата побегнала към Рабия, за да й разкаже за чудото. Рабия
веднага перкъснала молитвата си, но когато излязла при гостите, нямало и следа
от тях. Те разбрали, заради кого Всевишния позволил да се случи това чудо, и че
Той направил това, за да ги посрами и за да разберат, против кого те кроят
своите коварни замисли.
Колкото безгранична ставала Любовта на Рабия към Всевишния, толкова
повече чудеса се случвали около нея, но тя се молила и не забелязвала това,
което удивлявало хората, появяващи се в нейна близост. Ето разказ за
едно чудо, съхранило се в паметта на много поколения. Бил ден за съд и емир
Басра заел съдийското кресло. Разглеждането на поредното дело започнало с това,
че в залата въвели човек, признаващ се за крадец, ограбил немалко домове в
Басра и нейните околности, но сега се разкаял за своите постъпки и молил емира
да прояви към него милосърдие и да му даде възможност да изкупи греховете си.
Такова дело емирът разглеждал за първи път и за да вземе справедливо решение,
той се позаинтересувал от подсъдимия - кое го е довело до такова искрено
разкаяние.
О велики емире – казал крадецът - с мен се случи такова нещо, за
което аз се страхувам да разказвам, защото никой няма да ми повярва.
- Разкажи за него, и ние ще решим- заповядал емирът.
И крадецът разказал, че недалеч от неговото жилище, на неговата улица има
беден дом, в който живеят две жени. Този дом не се заключвал нито вечер, нито
през деня – даже и когато квартирантите го напускат и затова ми се
стори, че аз с лекота ще успея да намеря нещо ценно там. Онзи ден бях там, но
от това, което можеше да се носи, аз открих само покривалата на жените.
Разгледах ги и реших да ги взема, надявайки се да ги продам и да получа малко
пари. Но когато с тях се опитах да изляза през отворената врата, не можах да го
направя. Тогава аз върнах воалите и безпроблемно напуснах къщата. Аз отново се
върнах за покривалата, и отново някаква сила ме прикова на място. Няколко пъти
повтарях опитите си, но къщата ме пускаше само, когато бях с празни ръце.
В началото това даже ме забавляваше, но след това неочаквано се чу глас от
някъде. Звучаха страшни думи: „Даже Сатаната не се осмели да дойде тук, за да
навреди на моята слугиня Рабия, а ти - един прост крадец, поиска само нените
воали! Махай се от тук и помни, че такива като нея са много малко сред
смъртните и техния Приятел винаги бодърства и няма да позволи Злото да докосне
техните светли души, открити само за Мен!”
Чувайки този глас, аз вече не можех да продължавам своите зли дела и товара
на моето престъпно минало ме доведе в твоя съд, о велики емире – с тези думи,
този странен човек завърши своят разказ.
Но емирът сякаш забравил за намерението си да съди виновните. Споменатото в
разказа на разкаялия се крадец име „Рабия” го върна в неговото собствено
далечно минало: той си спомни как преди повече от 25 години пред него стоял
беден шивач с писмо продиктувано то Пророка и му разказал за раждането през
нощта на Четвъртата му дъщеря. Съвпадението не било случайно: Четвъртата –
Рабия – пораснала и сега, пазена от Всевишния правила чудеса. Той трябвало да
я види веднага и емирът, освободил бившия крадец от наказание и веднага се
запътил към нея. Било вече късен следобед и прислужницата на Рабия подготвяла
своята скромна храна за вечерната трапеза, когато на вратата се почукало.
Отваряйки я, прислужницата едва не загубила съзнание: пред нея стоял емирът,
неговият везир и свитата.
- Казаха ни, че тук живее жена, на име Рабия - казал емирът. Аз бих искал
да се видя с нея!
Прислужницата, трепереща от вълнение изтичала в стаята, където потънала в
мисли за вечното, в сумрака стояла Рабия. За да се върне в света на
безполезните неща и било необходимо време и емирът, който не бил свикнал да
чака, се разхождал напред назад горейки от нетърпение. Накрая пред него
застанала Рабия. Когато я видял, емирът притихнал от възторг: никога в неговия
живот той не бил виждал такава ослепителна красота и на него даже му се
сторило, че над нейната глава за секунди се появил светещ ореол. Но Рабия
никога не обръщала внимание на това, какво впечатление прави на хората и затова
спокойно се позаинтересувала, какво иска великият емир от такава бедна и
незабелжима жена като нея.
Емирът не отговорил на въпроса й той бии дълбоко замислен и не обърнал
внимание на факта, че мисли на глас: „Та ето това е тази, която привлече към
мен вниманието на Пророка!” И отново зазвучал тихият и нежен глас на Рабия,
молещ го да й обясни, какво той има предвид. И тогава емирът и разказал
историята, която се случила с него в деня на нейното раждане.
Като чула, че нейният баща, по писмо продиктувано от Пророка, полчил сто
динара, Рабия казала, че ако тези пари и били предложени на нея, тя щяла да ги
откаже. Но после добавила, че тъй като нейния беден баща е изпълнявал прякото
указание на Пророка, той бил длъжен да ги приеме. Емирът бил очарован от
тихата, но твърда и независима реч на Рабия, тъй като той бил привикнал към
роболепието на придворните и страха на поданиците.
Рабия междувременно се позаинтересувала, защо той сега, когато са минали
толкова години е решил да я намери и посети. Тогава емирът и разказал за
покаялия се разбойник, за когото Всевишният направил неприкосновен нейния живот
и вещи. Емирът завършил разказа си с предложение към Рабия да му стане жена, за
да може той напълно да я освободи от светските грижи и за да може тя да се
моли, без да отвлича вниманието си от неизбежните житейски проблеми. Но Рабия
му отказала, заявявайки, че от ранна детска възраст се е посветила на Бог
и Той се грижи за нея така, както се грижи за всички хора в двата свята и се уверява,
че всеки получава това което заслужава, без значение кой е той в сегашния си
живот.
- Така че, струва ли си да му напомням за обстоятелствата на моя живот, ако
на Него всичко му е известно? – завършила своята реч Рабия.
Емирът разбрал, че той никога няма да е в състояние да убеди своята
събеседница и стараейки се поне външно да запази достойнство, се
оттеглил със смут в душата си.
А Рабия казала на прислужницата, занапред да не пуска никого при нея, дори
и много важни личности .
- Защо? – с удивление попитала прислужницата.
Рабия и обяснила, че не и допаднал разказът на емира за крадеца, в който
той твърдял, че престъпникът застанал на пътя на покаянието под невидимото
нейно влияние и тя се притеснява, че занапред ще и преписват чудеса, към които
тя няма никакво отношение.
Прислужницата изслушвайки я й казала, че и без този случай тя отдавна е
смятана от хората за чудотворка. Хората например говорят, че при
Рабия по нейно желание както и при Марйам, храна и пиене.
- Знаеш ли – казала Рабия – че в действителност, аз никога не бих се
докоснала до тези подаръци, ако не бях уверена, че те идват от Този, Който се
грижил за Мария и Агар. А от къде идва храната ми ти знаеш най-добре от всички,
тъй като ти продаваш преждата, която аз преда, а после с изкараните пари
пазаруваш необходимите продукти.
- Да, това е така! – казала жената и обещала, че никога няма да позволи на
чужди хора да прекрачат прага на дома им.
Всички тези събития и разговори малко развълнували Рабия и тя уединявайки
се, започнала да се моли, обръщайки се към Всевишния с молба, да я предпазва от
всички препятствия, които могат да възникнат на Пътя на нейното служене.
Много от легендите свързват името и живота на Рабия с ал-Хасан-ал-Басри.
Тези легенди, отчитайки една несъвместимост в личните животи на тези праведници
във времето, имат мистичен характер, но истинския суфи това не го удивлява, тъй
като елементите на мистика се явяват основни в ученията на различните
суфистки школи.
Ал- Хасан си спомнял много добре своята първа среща с Рабия. Тогава,
завършвайки своята молитва изведнъж се усетил объркан на Пътя и силно и шумно
заплакал, но скоро чул глас. Гласът бил тих, но собствените му стенания не
могли да го заглушат и той ясно чул пророческите думи:
- Защо плачеш, Ал-Хасан? В края на краищата твоите сълзи са причинени от
твоето непрестанно ровене в собственото ти „аз”. Внимавай, ал-Хасан, защото
тези твои мисли ще те увлекат в бушуващото море на съмнението и ти ще изчезнеш
в него безследно!
Ал-Хасан слушал тези думи със затворени очи и му се сторило, че този глас
идвал от горе, но когато слязъл от покрива, неговите ученици му казали, че той
най-вероятно е чул думите на минаващата от тук стара жена на име Рабия.
Ал-Хасан почувствал в тази случка чудодеен намек и той нямал никакво
съмнение, че то било свързано с необикновената жена, не случайно минаваща
покрай неговия дом. Той решил да провери своите впечатления и започнал всеки
ден да се разхожда по улиците и пътеките, където му казали, че може да бъде
срещната мистериозната праведница. И той действително я видял на брега на
реката, по който тя вървяла сама, погълната от своите мисли. Ал-Хасан се оказал
пред нея, разстелил своето молитвено килимче на водата и застанал на него.
Станало чудо – килимът бил устойчив като под. Падайки на колене, ал-Хасан
поканил Рабия да застане до него за молитва. Рабия отказала. Даже на нейното
лице се появило изражение на неудоволствие.
- О ал-Хасан – казала тя – човекът на Пътя трябва да е скромен и
да не се проявява в качеството си на фокусник на базара на живота. Старай се да
не привличаш към себе си внимание, иначе хората ще престанат да различават
вярата от лицемерието.
Ал-Хасан за цял живот запомнил този урок.
Няколко години по-късно един от неговите ученици му донесъл пакет. Ал-Хасан
през всички тези години навестявал Рабия с тревога следял нейното влошаващо се
здраве, веднага предположил, кой му е изпратил този пакет. Ал-Хасан добре
знаел, че всичко, което идва от Рабия, може да стане ефективно средство за
обучение и затова помолил ученикът да отвори пакета. Това бил сгъната кърпа, в
която имало парче восък със забодена в него игла. В пакета имало и бележка и
ал-Хасан помолил ученикът да му я прочете. В бележката се казвало:
„Животът се топи подобно восъкът на свещ, но не трябва да се жалее за това,
тъй като свещта, докато се топи восъкът, осветява света. Иглата стояща в ръцете
на шивача и изглежда, че не носи видими плодове, както и работата на душата, но
резултатите от този труд служат за благото на хората”.
Ученикът не можел да разбере смисъла на посланието и ал-Хасан накратко му
го обяснил, че той и Рабия стоят на различни Пътища, водещи към една цел: той
се движи по пътя на аскезата, а тя – по пътя на Любовта, но за да се достигне
желаното, е необходимо независимо от избрания Път да станеш никой и нищо, да се
смириш пред Всевишния, отваряйки за Него своята душа и сърце.
Чувствайки смущението на ученика си пред такова откровение, ал-Хасан
разказал, че скоро след неговата първа среща с Рабия той и предложил да му
стане жена, но тя отговорила, че бракът предполага наличие на личен живот между
съпрузите, а тя не може да има такъв личен живот, тъй като тя е разтворена във
Всевишния и живее Неговият живот. И за да затвърди този урок, ал-Хасан, се
наканил да посети Рабия и решил да вземе със себе си този ученик. Когато този
младеж видял Рабия, изтощена от болестите, нейният външен вид го отблъснал и
той побързал да отдели погледа си от нея. И в този момент Рабия започнала да
стене. Обезпокоен ал.Хасан попитал, какво се е случило. Рабия му отговорила, че
причината за нейната моментна слабост се крие в неговият ученик. Ученикът бил
обезкуражен от тези думи, но Рабия веднага обяснила.
- Аз почувствах, че той е прекалено замърсен от света и абсолютно не
разбира истинската, освободена от земните грижи, същност на блогополучието на
душата!
Разбирайки, че неговият ученик още не е готов за такива лекции, ал-Хасан се
опитал да промени темата на разговора и попитал, каква е причината за нейната
болест. Рабия отговорила, че причината за нейната болест тя възприема като
форма на урок, идваща от Всевишния, Който вижда всичките й грешки и колебания
на Пътя към Него. Тези думи докоснали в дълбочина душата на ученика, слушащ
разговора на своят Учител с необикновената подвижница, че нейното лице толкова
непривлекателно в началото, изведнъж засияло с всички цветове на по-висше
същество и той почувствал близостта на отвъдния живот.
Объркан от изобилието от впечатления, обхванат от съчувствие към Рабия и
желание да направи нещо за нея, ученикът я попитал, може ли да и донесе нещо,
от което тя се нуждае в този момент.
- Как можеш, като ученик на ал-Хасан да ми задаваш такива въпроси? – казала
Рабия. – Ето аз много искам да опитам току що откъсната от дървото смокиня. Ти
знаеш, че това са най-скъпите плодове по нашите краища. Но аз – съм слуга на
Всевишния и както подхожда на един слуга, се отказвам от своите лични желания,
защото аз Му пренадлежа заедно със всичките си желания и само Той решава, кое
от тях може да бъде изпълнено, изпращайки ми Своя знак.
- Какво тогава се пада на слугата? – попитал ученика
- Благодатта на Всевишния за всички наши радости и страдания – казала Рабия
- Бъди милостив към мен Всевишни! – възкликнал ученика.
- Аз чувствам, че ти си недоволен от Него и докато това недоволство не те
напусне, не Го моли за нищо – казала Рабия.
Твърде тежка била за ученика тази лекция и той излязъл от къщата на Рабия,
за да изчака Учителя си в двора.
- Аз не му казах всичко ал-Хасан – промълвила Рабия, изпращайки го с
поглед, но се боя, че ако той разбереше, че слугата добива милостта на
Всевишния, само когато за него - смъртния; изчезне разликата между нещастието и
късмета, защото той – слугата е напълно погълнат от любовта и съзерцанието на
Всевишния – на него щеше да му стане още по-тежко – усмихнала се
Рабия.
- Нищо, ако такава е волята на Всевишния, той все още може да постигне тази
истина – отговорил ал-Хасан.
Боледувайки, Рабия съвсем престанала да излиза от къщи и затова нейната
прислужница била много учудена, когато я видяла веднъж облечена.
В отговор на нейният въпрос, Рабия отговорила, че чувства необходимост да
се разходи по нейните любими места на Басра. Когато те пресекли пазара и се
спуснали по тяхната улица, забелязали странен човек, който стоял в близост до
дома им. Рабия оставила прислужницата си да изчака на входа на къщата и се
приближила до него и те разменили няколко думи. Когато се прибрали обратно,
прислужницата се позаинтересувала кой бил този човек. Рабия отговорила, че този
човек се представил за унищожител на удоволствията и разделящ събраните.
- А какво правеше в близост на нашата къща? – попитала прислужницата
- Не знам, ще го попитам по-късно, когато го видя отово – отговорила Рабия.
След тази разходка Рабия повече не станала от леглото и скоро тихо се
отправила към своя Възлюбен.
След три дни Рабия се явила на сън на ал-Хасан и му разказала как я
посрещнали ангелите в отвъдния свят и как тя се подготвя за срещата с
Всевишния. Когато ал-Хасан я помолил за съвет, тя отговорила, че в новия й свят
не съществуват съвети и единственото, което може да го посъветва е да обича Бог
и да се подчинява на Неговата воля, без да задава въпроси и без да очаква
отговори.
От мюсюлманските източници е известно че Ум ал-Рабия, дъщеря на Исмаил,
ал-Адауия, е басрийка от рода Укалитов и е известна праведница. Тя била една от
най-ярките фигури на своето време. Известни са много разкази за нейната
добродетелност и набожност... Умира през 135 г., а според други
източници през 185 год. Нейният гроб се намира на Елеонският хълм, на изток от
Ерусалим, в непосредствена близост до мястото, където Господ Исус Христос се е
възнесъл. Южно от него, гробницата се намира в килия, в която се
слиза по стълби. Това място е почитано и посещавано от поклонници.
Превод от руски - Ананда
Няма коментари:
Публикуване на коментар