The Master speaks...
Има една суфи история.
Минавал керван през пустинята. Вечерта отседнали
някъде, но нямали въжета за едната камила, така че нямало с какво да я вържат.
Намерили един човек от селото и той казал:
— Аз ще ви вържа камилата.
— Ама нямаш въжета, как ще я вържеш?
—
Нямам ама аз знам как да я вържа.
И така той отишъл при камилата и се направил, че я
връзва. На сутринта всички камили тръгнали, керванът тръгнал обаче тази камила,
която този човек завързал не става. Не могат да я отвържат. Отишли при него и
казали:
— Камилата, която ти върза, не иска да тръгва.
— Това е защото е вързана – рекъл човекът... После
дошъл и я отвързал и камилата тръгнала.
Това е умът. Тя няма ум. Няма такъв ум. Човекът има
ум, който вързал камилата. Той я вързал с неговият ум. Той внушил на камилата,
че е вързана и тя му повярвала. Някой като ти внуши — дай ще те вържа сега, ти
може да повярваш. Ако има много силен ум, по-силен ум от твоя, в един момент ти
внушава... Ето вързан си, ти това, ти онова и в един момент може да се вържеш
на филма. Как има хипноза, как хипнотизират хората. По същият начин.
Това е просто ум и по-силна воля и този човек просто
може да върже човек, принцип на воля. Ето вързал камила, после я отвързал.
Обаче историята всъщност е много по-дълбока. Като много суфи истории... Тя
показва как сме вързани ние. Как сме вързани с невидими въжета и как трябва да
се освободим от невидимите въжета. Значи въжетата, които ни вързват за нещата
са илюзорни, така че пак илюзорно е и отвързването. Ако се борим да се
отвържем, да се освободим, искаме да победим илюзорното с истинско нещо.
Абсурдно, не можем да се освободим от илюзорното с нещо неилюзорно. Пак с нещо
илюзорно трябва да се освободим. За това всички техники повече или по-малко са
илюзорни. За да се освободиш от илюзията ти се дават илюзорни техники.
Когато ти влезе един пирон в крака, взимаш друг
пирон и го вадиш от крака. Обаче като ги извадиш, и двата пирона ги изхвърляш.
Не слагаш новия пирон на мястото, където бил стария пирон. И двата ги
изхвърляш. Нямаш нужда от друг. Обаче докато не си извадил пирона ако мислиш,
че си го извадил, а не си, тук има проблем. Защото мислиш, че си извадил
пирона. Суетата, егото ти казва - нямаш пирон, ти си без пирони и ти почваш да
си вярваш, ама друга част от теб не е убедена - се съмнява.
Из лекция на Кану
Няма коментари:
Публикуване на коментар