Ученик: Възможно ли е
човек да се наслаждава насамадхи (абсорбция в Себе си без мисли),
докато е зает със светска работа?
Махарши: Пречката е
чувството „аз работя“. Запитай се „кой работи?“ Помни кой си. Тогава работа не
ще те ограничава, а ще се случва автоматично. Не се насилвай нито да работиш,
нито да отхвърляш работата; твоето усилие е ограничението. Което е писано да
стане, ще стане. Ако съдбата е отредила да не работиш, не ще подхванеш работа,
дори да я търсиш; ако си обречен да работиш, не ще бъдеш способен да го
избегнеш; ще бъдеш принуден да се заемеш с работата. Така че остави нещата в
ръцете на висшата сила; ти не си способен да отказваш или да предприемаш по
свой собствен избор.
У: Вчера Бхагаван каза,
че докато човек се занимава с търсенето на Бог „вътре“, „външната“ работа ще
продължава несъзнателно. За Шри Чайтаня казват, че по време на проповедите му
той наистина е търсел Кришна (Себето) вътре, напълно забравял тялото си и
продължавал да говори единствено за Кришна. Това повдига съмнение дали работата
може да бъде безопасно оставена на самотек. Не трябва ли човек да обръща
частично внимание на физическата работа?
М: Всичко е Себето. Ти
отделен ли си от Себето? Или пък, може ли работата да продължава без Себето?
Себето е вселенско: така че всички действия ще продължат независимо дали се
мъчиш да ангажираш вниманието си с тях или не. Работата ще продължава от само
себе си. Затова и Кришна казва на Арджуна, че не е нужно да се безпокои за
убийството на Кауравите; те вече са били убити от Бог. Не му е влизало работата
да решава дали да извършва дейност и да се тревожи за това, а да позволи на
собствената си природа да изпълни волята на висшата сила.
У: Но работата може да
пострада, ако не й обръщам внимание.
М: Да обръщаш внимание
на Себето означава да обръщаш внимание на работата. Понеже се отъждествяваш с
тялото, ти си мислиш, че тази работа се върши от теб. Но тялото и неговите
дейности, включително тази работа, не са отделни от Себето. Какво значение дали
обръщаш внимание на работата или не? Представи си, че ходиш от едно място до
друго място: ти не обръщаш внимание на стъпките, които правиш. Въпреки това
след време разбираш, че си достигнал целта. Виждаш как ходенето се случва без
да му обръщаш внимание. Това важи и за всички други видове работа.
У: В такъв случай
това наподобява на ходене на сън.
M: Наподобява сомнамбулизъм?
Несъмнено. Когато едно дете спи дълбоко и неговата майка го храни, то приема
храната също както когато е в будно състояние. Но на следващата сутрин то казва
на майката „Мамо, аз не ядох миналата вечер“. Майката и другите знаят, че то се
е хранило, но то казва, че не е; то не е било съзнателно. Въпреки това,
действието се е случвало.
Пътник в колесница се унася
в дрямка. Биковете се движат, стоят неподвижно или са разпрегнати по време на
пътешествието. Той не знае за тези събития, но след като се събуди, открива, че
се е озовал на различно място. През цялото време той е бил блажено невеж
относно случилото се по пътя, но независимо от това пътешествието е завършило.
По подобен начин стоят нещата със Себето на човек. Винаги будното Себе може да
бъде сравнено с пътника, заспал в колесницата. Будното състояние е движението
на биковете; самадхи е техният покой (защото самадхи означава джаграт-сушупти
(будност-дълбок сън), или с други думи, човек е осъзнат, но не се ангажира
с действието; биковете са впрегнати, но не се движат); сънят е разпрягането на
биковете, защото е налице пълно затишие на дейността, съответстващо на
освобождаването на биковете от впряга.
Или вземи друг пример с
киносалона. Сцени биват прожектирани на екрана по време на филма. Движещите се
картини обаче не въздействат на екрана и не го променят. Зрителят гледа
картините, а не екрана. Те не могат да съществуват отделно от екрана, но
екранът бива игнориран. Така по същия начин Себето е екранът, на който
картините, действията и т.н. се случват. Човек съзнава последните, но не
съзнава първото и същественото. По същия начин светът на картините не е отделен
от Себето. Независимо дали човек съзнава екрана или не, действията продължават
да се случват.
Няма коментари:
Публикуване на коментар