Ученик: От полза ли е да се даде обет за
мълчание?
Махарши: Вътрешната тишина е
себеотдаване. А това значи да се живее без чувство за его.
У: Необходимо ли е уединението за един саннясин (човек,
отрекъл се от светския живот)?
М: Уединението е в ума на човек. Някой
може да се намира в центъра на светската шумотевица и все пак да поддържа ума
си в съвършен покой; такъв човек е винаги в уединение. Друг може да живее в
гората и въпреки това да не е способен да контролира ума си. За него не може да
се каже, че е в уединение. Уединението е нагласа на ума; човек, привързан към
вълненията на живота, не би могъл да бъде в уединение, независимо от мястото,
което обитава. Човек, който се е оттеглил, винаги е в уединение.
У: Какво е мауна?
M: Мауна е състояние,
което е отвъд словото и мисленето; това е медитация в отсъствието на умствена
дейност. Медитацията е покоряване на ума; дълбоката медитация е вечно слово.
Тишината говори непрестанно; тя е постоянният поток на „езика”. Тя бива
прекъсвана от речта, защото думите възпрепятстват този безмълвен „език”.
Лекциите могат да забавляват хора дълго време, без да ги направят по-добри.
Тишината, от своя страна, е вечна и е от полза за цялото човечество... Под
тишина се има предвид красноречие. Изговорените лекции не са толкова
красноречиви като тишината. Тишината е непрестанно красноречие... Тя е
най-добрият език.
Има състояние, в което настъпва краят на
речта и тишината надделява.
У: Тогава как можем да изразим мислите
си един пред друг?
М: Такова изразяване става необходимо
само ако е налице усещане за двойственост.
У: Защо Бхагаван не излезе пред хората и
не започне да проповядва истината на всички тях?
М: Откъде знаеш, че не го правя? Нима
проповядването се изчерпва с това да издигнеш трибуна и да извършваш
словоизлияния пред насъбралите се хора? Проповедта не е просто споделяне на
познание; тя може да бъде произнесена истински само в тишина. Какво смяташ за
човек, който слуша проповед цял час и си тръгва, без да е впечатлен от нея и
без да може да промени живота си благодарение на това, което е чул? Сравни го с
друг човек, който се намира в свещеното присъствие и след известно време си
тръгва с изцяло променен възглед за живота. Кое е по-добре – да проповядваш на
висок глас без резултат или да седиш тихо, изпращайки вътрешна сила на
околните?
А и как възниква словото? Има абстрактно
знаене, от което егото произлиза. На свой ред то дава начало на мисълта, а тя
поражда изговорената дума. Така думата е правнук на първоначалния източник. Ако
думата може да е ефективна, сам прецени колко по-мощна трябва да е тишината
като средство за проповед! Хората обаче не разбират тази проста, неукрасена
истина, истината за тяхното всекидневно, вездесъщо, вечно преживяване. Истината
е тази на Себето. Има ли някой, който да не съзнава Себето? Но хората дори не
искат да чуят тази истина, докато в същото време се стремят да разберат какво
се намира отвъд и желаят да знаят за рая, ада и прераждането.
Понеже те обичат мистерията, а не
истината, религиите ги задоволяват по този начин, за да може накрая да ги
доведат обратно към Себето. Независимо от средствата, които използваш, в крайна
сметка трябва да се завърнеш към Себето; тогава защо не пребиваваш в Себето тук
и сега? За да наблюдаваш отвъдния свят, или за да спекулираш за него, е
необходимо Себе; следователно, този свят не е различен от Себето. Дори и
невежият, когато насочва погледа си към обекти, вижда само Себето.
Няма коментари:
Публикуване на коментар