1. В упомената по-горе година, вечерта
на 9-ти август, Рамана Муни говори изчерпателно за Сърцето.
2. Това, от което произтичат всички
мисли на въплътените същества, се нарича Сърце. Всички негови описания са
представи на ума.
3. Казват, че „аз“-мисълта е коренът на
всички мисли. Накратко, това, от което „аз“-мисълта води началото си, е
Сърцето.
4. Ако Сърцето се намира в анахата
чакра, тогава защо практиката на йога започва в муладхара?
5. Това Сърце се различава от
съкращаващия се орган, циркулиращ кръвта. „Хридаям“ означава хрит плюс аям,
„Това е Центърът“. Така е изразена природата на Атман, Себето.
6. Това Сърце е разположено от дясната
страна на гърдите, а не от лявата. Светлината на съзнанието се излива от
Сърцето по сушумна към сахасрара.
7. От сахасрара тя се разпростира из
тялото и тогава възниква преживяването на света. Разглеждайки се като различен
от света, човек се хваща в цикъла от раждане и смърт.
8. Сахасрара на човека, пребиваващ в
Атман, е единствено чиста Светлина. Никоя от мислите, които я приближават, не
може да оцелее.
9. Даже когато обектите, заради тяхната
близост, се възприемат, те не се явяват пречка за йога, понеже умът не
възприема различия.
10. Състоянието, в което осъзнаването е
устойчиво и еднонасочено, дори когато обектите са възприемани от сетивата, се
нарича сахаджа стхити. Състоянието, в което обектите не се възприемат, се
нарича нирвикалпа самадхи.
11. Цялата вселена е в тялото, а тялото
– в Сърцето. Следователно цялата вселена се съдържа в Сърцето.
12. Вселената не е нищо друго освен ума,
а умът не е нищо друго освен Сърцето. Следователно цялата история на вселената
кулминира в Сърцето.
13. Сърцето за тялото е като слънцето за
света. Умът в сахасрара е като орбитата на луната в света.
14. Както слънцето осветява луната, така
Сърцето осветява ума.
15. Смъртният, отклонявайки се от
Сърцето, възприема само ума, както през нощта се възприема само лунната
светлина, когато слънцето е залязло.
16. Не осъзнавайки, че истинският
източник на съзнанието е неговият собствен Атман, Себето, и мислено
възприемайки обектите като отделни от себе си, невежите са в заблуждение.
17. Умът на просветления, пребиваващ в
Сърцето, се е влял в съзнанието на Сърцето, подобно на лунната светлина – в
дневната.
18. Мъдрият знае, че повърхностният
смисъл на думата праджнана е умът, а нейният истински смисъл е Сърцето.
Върховното не е нищо друго освен Сърцето.
19. Представата, че виждащият е различен
от видяното, е само в ума. За тези, които пребивават в Сърцето, виждащият е
същото като видяното.
20. Потокът на мислите, внезапно
прекратен от припадък, дълбок сън, извънредна радост или мъка, страх и така
нататък, се връща обратно в своя източник – Сърцето.
21. Въплътените не съзнават, че тогава
мисълта е влезнала в Сърцето, но го съзнават в самадхи, когато човек съзнателно
влиза в Сърцето. Оттук различието в названието на състоянията.
Така завършва пета глава, наречена:
„Науката за Сърцето“
от Шри Рамана Гита,
компилирана от ученика на Рамана,
Васиштха Ганапатхи
„Науката за Сърцето“
от Шри Рамана Гита,
компилирана от ученика на Рамана,
Васиштха Ганапатхи
Няма коментари:
Публикуване на коментар