Ученик: Как да контролирам ума?
Махарши: Ако Себето е осъзнато, няма ум за контролиране. Себето
засиява, когато умът изчезне. За осъзнатия, независимо дали умът е деен или
бездеен, съществува само Себето. Защото умът, тялото и светът не са отделни от
Себето и не могат да останат извън него. Могат ли те да бъдат друго освен
Себето? Когато човек съзнава Себето, защо му е да се безпокои за тези сенки?
Как те могат да засегнат Себето?
У: Ако умът е просто сянка, как тогава човек да познае
Себето?
М: Себето е сърцето, самосияйно. Светлината възниква от
сърцето и стига до мозъка, който е седалището на ума. Светът се вижда чрез ума,
така че ти виждаш света чрез отразената светлина на Себето. Светът се възприема
чрез акт на ума. Когато умът е осветен, той съзнава света; когато не е осветен,
той не съзнава света.
Ако умът е насочен навътре към източника
на светлина, разпознаването на обекти бива прекратено и засиява единствено
Себето в сърцето. Луната свети с отразената светлината на слънцето. Когато
слънцето залезе, луната е полезна за виждането на обекти. Когато слънцето
изгрее, никой не се нуждае от луната, макар че нейният диск е видим на
небосвода. По същия начин стоят нещата и с ума и сърцето. Умът е полезен
благодарение на неговата отразена светлина. Той се използва, за да се виждат
обекти. Когато бъде насочен навътре, той се слива с източника на светлина,
който сияе от само Себе си, и тогава умът наподобява луната през деня.
Когато е тъмно, за да имаме светлина, ни
е необходим фенер. Но когато слънцето изгрее, няма нужда от фенер; обектите са
видими. Също така, не е нужен фенер, за да видиш слънцето; достатъчно е да
насочиш очите си към самосияйното слънце. Така е и с ума; отразяваната от него
светлина е необходима, за да се виждат обекти. За да се види сърцето е
достатъчно умът да се обърне към него. Тогава умът вече не е нужен, а сърцето е
самолъчезарно.
Няма коментари:
Публикуване на коментар