При един удобен случай Б. В. Нарасимха Свами, авторът на „Себереализацията”, попита: Кой съм аз? Как да открия това?
М.: Задай този въпрос на себе си. Тялото (аннамая
коша) и функциите му не са „Аза”.
Ако отидем по-надълбоко,
тогава умът (маномая коша) и неговите функции също не са
„Аза”.
Следващата стъпка ни води
към въпроса: „Откъде израстват тези мисли?”. Мислите са спонтанни, повърхностни
или аналитични. Те оперират чрез интелекта. Тогава, кой ги осъзнава? Така се
вижда, че съществуването на мислите, тяхното ясно разбиране и техните движения
биват осъзнати от индивида. Изследването води до заключението, че
индивидуалността на човек работи като възприемаща мислите и тяхното
последователно движение. Индивидуалността е егото, или както хората казват -
„аз”.Виджнанамая коша (интелектът) е само обвивка на „Аза”, но не е
самият „Аз”.
Изследвайки по-натам,
израства въпросът: „Къде е това „аз”? Откъде възниква?”. „Аз” не бях осъзнат в
дълбокия сън. Едновременно с появяването на „аза”, дълбокият сън се сменя със
съновидението или будността. Но сега съновидението не ме интересува. Кой съм
аз, сега, в будното състояние? Ако аз произхождам от дълбокия сън, тогава „Аз”
съм бил покрит с невежество. Такова ограничено „аз” не може да бъде това, което
описват Писанията или за което говорят мъдрите. „Аз” съм дори отвъд „дълбокия
сън”. „Аз” съм тук и сега, както съм бил докато съм спал дълбоко, също и докато
съм сънувал, но без качествата на тези състояния. Следователно „Аз” трябва да
съм непритежаващата качества същност, която е основа за тези три състояния
(трансцендирайки анандамая коша).
На кратко, „Аз” съм отвъд
петте обвивки. Тогава, остатъкът след отхвърлянето на всичко, което е не-„Аз” е
Себето, Сат-Чит-Ананда.
П.: Как да позная или осъзная Себето?
М.: Трансцендирай настоящото ниво на относителността.
Отделното битие (аз) привидно знае нещо отделно от себе си (не-аз). С други
думи, субектът съзнава обект. Виждащият е дрик, а видяното е дришя.
Трябва да има някакво единство, лежащо под тези две, което се проявява като
„его”. Това его е с природата на чит (интелигентност), а ачит (неодушевените
обекти) е отричане на принципа чит. Следователно подлежащата
същност е сродна със субекта, а не с обекта. Търсейки дрик, докато
всичко дришя изчезне, дрик ще става все
по-фин докато не остане единствено абсолютният дрик. Този процес се
нарича дришя вилая (изчезването на обективния свят).
П.: Защо обектите (дришя) трябва да се
елиминират? Не може ли Истината да бъде осъзната, запазвайки обектите, както са
си?
М.: Не. Отстраняването на дришя значи
елиминацията на отделните идентичности на субекта и обекта. Обектът е нереален.
Всички дришя (включително егото) са обекти. Отхвърляйки
нереалното, остава Реалността. Когато въжето е бъркано за змия е достатъчно да
отстраниш погрешното възприятие за змия, за да бъде разкрита истината. Без тази
елиминация истината няма да изгрее.
П.: Кога и как изчезването на обективния свят (дришя
вилая) ще бъде постигнато?
М.: Това ще се случи, когато относителният субект,
наречен ум, е отстранен. Умът е създателят на субекта и обекта и е причината за
дуалистичната идея. Затова, той е причината за погрешната идея за отделен аз и
за последващото страдание от това.
П.: Какво е умът?
М.: Умът е форма на проявление на живота. Нито за
парчето дърво, нито за фината машина може да се каже, че имат ум. Жизнената
сила се проявява като жизнена активност, а също и като съзнателния феномен,
наречен ум.
П.: Каква е връзката между ума и обекта? Умът прави ли
контакт с нещо различно от него, виз. света?
М.: Този свят е „усещан” в будното състояние и съня със
сънища или е обект на възприятие и мислене, като и двете състояния са умствена
дейност. Ако нямаше движение на мисълта в будното състояние и в съня със
сънища, нямаше да има „възприятие” или заключението за виждане на „свят”. В
дълбок сън няма такова движение и „обектите и светът” не съществуват. Оттук
„реалността на света” се създава от егото чрез внезапната си появява от дълбокия
сън и тази реалност се поглъща или изчезва, когато душата възвърне истинската
си природа в дълбокия сън. Появяването и изчезването на света напомнят на паяк,
който прави паяжина и после си я прибира обратно. Паякът тук е основа за трите
състояния: будното, съня със сънища и дълбокия сън. Този паяк се нарича Атман (Себето),
докато същият, отнесен към света (който се счита, че произлиза от слънцето) е
наречен Брахман (Върховен Дух). Този, който е в човека е същият, който е и в
слънцето (Ша яшчаям пуруше яшчасавадитйе ша еках).
Докато Себето или Духът е
непроявен и неподвижен, няма съотнасящи се двойки от субект и обект или дрик и дришя.
Ако изследването за върховната причина на появата на самия ум е интензивно, ще
се окаже, че той е проявление на Реалността, която е наречена Атман или
Брахман. Умът е наречен сукшма шарира или „фино тяло”, адживата е
индивидуалната душа. Дживата е същността на индивидуалността.
Под личност се има предвид джива. За мисълта или ума се казва, че е
неин аспект или един от начините, по които дживата, бидейки
вегетативен живот и по-фин аспект на това проявление, изразява себе си. Този ум
винаги е с отношение към някаква материя или действащ върху нещо, което не е
самия той и никога не е сам по себе си. Затова умът и материята съществуват
съвместно.
Из "Разговори с Шри Рамана
Махарши" за Себеизследването
Няма коментари:
Публикуване на коментар