Садханапада (за практиката) II
1. Самодисциплина,
учение и отдаване на Бог е практиката на Йога.
2. Практиката на Йога
намалява страданията и води до самадхи.
3. Страданията са
невежество, егоизъм (гордост), привързаност, омраза и страх от смъртта.
4. Невежеството е
плодородна почва за всички други страдания, независимо дали те са в
състояние на възможност, отслабеност, прекъснатост или активност.
5. Невежество
означава да се приема преходното за вечно, нечистото
за чисто, злото за добро и това, което не е себе си, за себе си.
6. Егоизмът
е идентифицирането на наблюдателя с неговото възприятие.
7. Привързаността се
поражда от изпитването на удоволствие.
8. Омразата се
поражда от изпитването на болка.
9. Дори и за мъдрите е
трудно да се откъснат от привързаността си към живота и да не се страхуват
от смъртта.
10. Страданията, когато са в тяхната тънка форма,
намаляват в процеса на пътя към себе си.
11. Гласът на страданията замлъква в медитацията.
12. Страданията пораждат действия и последствията на
тези действия биват преживявани в сегашния живот или в бъдещи животи.
13. Докато коренът на тези действия
съществува, негови плодове ще бъдат новите прераждания, животи и
преживявания.
14. Тези трите могат да носят радост или болка, в
зависимост от това дали действията са били добродетелни или порочни.
15. Мъдрият знае, че заради променливите състояния,
елементите на природата (гуните) и латентните отпечатъци (самскарите), които се
пораждат от тях, дори и приятните преживявания са обагрени с болка.
16. Бъдещата болка може да бъде избегната.
17. Сливането на наблюдателя (съзнанието) с
наблюдаемото (материята) е причината за болката.
18. Наблюдаемото, с неговите свойства
на блясък, движение и стабилност, придадени му от гуните, също както и
умът, сетивата и органите на действие, съществуват за насладата и
освобождението на наблюдателя.
19. Гуните, в различните си стадии, могат да
бъдат неопределени или определени, с проява или без проява.
20. Наблюдателят е чисто съзнание, но неговото
познание зависи от това, с което познава.
21. Наблюдаемото съществува единствено заради
наблюдателя.
22. За този, който е постигнал
освобождение, връзката между двете губи реалността си, но тя продължава да
съществува за другите.
23. Съюзът между наблюдателя и наблюдаемото е
наобходим, за да може наблюдателят да открие своята същинска природа.
24. Невежеството е причината за този съюз.
25. Когато невежеството изчезне, съюзът също изчезва
и наблюдателят достига освобождение.
26. Познанието, течащо като непрекъснат
поток, е средството, което отстранява невежеството.
27. Седем са стъпалата на
това познание по пътя към мъдростта.
28. Чрез прилежната практика на различните страни на
Йога нечистото бива унищожено и светлината на мъдростта засиява
с целия си блясък.
29. Моралното поведение (яма),
вътреличностното поведение (нияма), позите (асана), контролът върху дъха
(пранаяма), отдръпването на сетивата (пратияхара), концентрацията (дхарана),
медитацията (дхаяна) и дълбоката осъзнатост (самадхи) са осемте
стъпала на Йога.
30.Ненавреждането (ахимса), правдивостта, (сатя),
некраденето (астея), целомъдрието (брахмачария) и
неалчността (апариграха) съставляват яма.
31. Яма е велико задължение, което важи за всеки,
независимо от време, място и социална позиция.
32.Чистотата (шауча), доволството (сантоша), аскетичната самодисциплина
(тапас), учението (свадхяя) и отдаването на Бог (ишварапранидхана) съставляват
нияма.
33. Когато съмнения в изпълнението на яма и
нияма запречат пътя, те трябва да бъдат посрещнати с осъзнаване.
34. Тези съмнения пораждат насилие, пряко или
непряко, те се причиняват от алчност, гняв и заблуда и
донасят несвършващо страдание и nевежество; противоположните мисли
са техния лек.
35. Пред лицето на този, който постоянства в
ахимса (нанавреждането), спира всяка враждебност.
36. Когато сатя (правдивостта) неотклонно
се съблюдава, думите продобиват силата да се превръщат в реалност.
37. Към този, който твърдо спазва астея
(некраденето), потичат като река всички съкровища.
38. От постоянството в брахмачария (целомъдрието)
тялото получава мощ.
39. Същността на живота се разкрива пред този,
който се е освободил от алчността чрез апариграха (неалчността).
40.Чистотата на ума и тялото води до нежелание за егоистични
контакти с други хора.
41. Също от чистотата (шауча) идват
доброжелателност, добра концентрация, контрол над сетивата
и способност за познание на своята същинска природа.
42. Чрез сантоша (доволството) се получава
безмерно щастие.
43. В огъня на тапас (аскетичната самодисциплина)
изгаря всичко нечисто, а тялото и сетивата придобиват сила.
44. Чрез самопознанието и изучаването на свещените
текстове (свадхяя) се постига общуване с желаното божество.
45. Отдването на Бог (ишварапранидхана) води до
съвършеното овладяване на самадхи.
46. Асана (позите) е твърдост и стабилност
на тялото, покой на ума и наслада в сърцето.
47. С редовна практика, изпълнението на
асана става леко, тялото в позите се отпуска, а
умът се слива с безкрайността.
48. Тогава противоположностите престават да бъдат
пречка.
49. След овладяването на асана следва да
се практикува контролът върху вдишването, издишването и задържането на
дъха (пранаяма).
50. Пранаяма се състои от
продължително вдишване, издишване и задържане, премерени
и изпълнени с прецизност, според напредъка и способностите.
51. В четвъртата степен на пранаяма вдишването и
издишването са преодоляни и се случват без усилие.
52. Тогава булото, закриващо светлината,
изчезва.
53. И умът става способен на концентрация
(дхарана).
54. В пратиахара сетивата и умът се отдръпват
от външните обекти и се насочват навътре.
55. Тогава идва господството над сетивата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар