Първата
долина е наречена долината на знанието.
Естествено,
знанието трябва да бъде първо, понеже човек започва чрез знанието. Никое друго
животно няма знание; само човекът знае, само човекът събира знание. Само
човекът пише, чете, говори. Само човекът има език, свещени писания, теории.
Така че знанието трябва да е първата долина.
Негативната
страна на долината е, че можеш да станеш учен, можеш да се закачиш за знанието.
Може да забравиш истинската цел на знанието и може да се привържеш към самото
знание. Тогава ще натрупваш още повече и повече знание и може да продължаваш
животи наред да натрупваш знание. Ще станеш голям учен, пандит, но няма да
станеш знаещ.
Пътят
на знаещия е съвършено различен от пътя на знанието.
Има
две неща, когато знанието се случва: съдържанието на знанието - ти знаеш нещо -
и съзнанието, огледалото, ти, който знаеш. Ако прекалено се привържеш към
съдържанието на знанието вместо към способността на знание, ти се изгубваш в
долината. Тази част, която може да те омотае, да те закачи, да те привърже, аз
наричам негативна.
Ако
станеш учен тогава си загубен; не можеш да прекосиш първата долина. И колкото
повече знание имаш, толкова повече объркан ще си - понеже няма начин да решиш
кое е вярно.
Всичко,
което чуеш, ако ти е правилно представено, логично представено, ще изглежда
правилно. Няма друг начин за теб да решиш; няма критерий. Ето защо това
продължава да се случва.
Ти
отиваш при един Учител и го слушаш, и той изглежда прав.
Тогава
отиваш при друг Учител и го слушаш - и той изглежда прав. Четеш някоя книга и
изглежда вярна; четеш друга - може би точно противоположна - и тя също има своя
логика, и изглежда вярна. Няма начин да решиш кое е правилно. И ако продължаваш
да събираш, ще продължиш да събираш противоречия – срещуположни твърдения. А
има милиони гледни точки и рано или късно ще станеш просто тълпа от много
философии и системи. Това няма да помогне. Това ще стане най-голямата пречка.
Така
че първото нещо е, че в долината на знанието човек трябва да остане нащрек,
трябва да остане категорично заинтересован от способността на знание - не от
обекта, не от съдържанието. Човек трябва да наблегне на свидетелстването, да
стане все по-буден и съзнателен, тогава той става знаещ. Не чрез знание на
много неща, а само чрез ставане по-буден, човек става наистина знаещ.
Пътят
на знанието няма нищо общо със свещените писания, мненията, системите,
вярванията. Той има общо със способността на знание - ти знаеш. Ти имаш тази
безмерна енергия да бъдеш съзнателен. Така че бъди заинтригуван от съда,
съзнанието, а не заинтересован от съдържанието. Нека не те интересува узнаното,
интересувай се от знаещия.
Знанието
е двупосочен феномен. Едната посока сочи към познатото, другата към знаещия.
Ако продължаваш да гледаш към познатото, ще се изгубиш в долината. Ако започнеш
да гледаш към знаещия, не можеш да се загубиш, ще можеш да преминеш долината. И
веднъж щом преминеш долината на знанието има голяма, голяма радост - понеже си
разбрал нещо много съществено в теб, нещо което ще остане до самия край, нещо
което е много фундаментално: способността да знаеш, способността да бъдеш
съзнателен.
Така
че, ако гледаш към знаещия, ако ставаш все по-буден за знаещия, ти си използвал
позитивното.
Из
"Слой след слой"
Няма коментари:
Публикуване на коментар