Тогава
идва ШЕСТАТА ДОЛИНА - БЕЗДЪННАТА долина.
Човекът
изчезва. В петата, ти започваш да изчезваш; в шестата, теб вече те няма.
Човекът е памет за миналото, ти изчезваш. В петата, човек влиза в смъртта; в
шестата, смъртта се е случила, ти си мъртъв, вече те няма. Затова се нарича
“бездънната долина”. Тя е най-болезнената, понеже е шестата - предпоследната.
Човек минава през най-голямата болка на не-съществото, на небитието. Човек не
може да го повярва - защото в определен смисъл ти съществуваш, а в определен
смисъл вече те няма. Парадоксът е достигал до краен предел. Човек е и не е.
Човек може да види собственият си труп - той е мъртъв - и все пак знае, че той
вижда, така че трябва да съществува по някакъв начин, в някой смисъл. Всичките предишни
идеи за аза са станали неуместни. Нова идея за аза се появява.
Смъртта
се случва, човек изчезва. Това е което християните наричат разпятие. Нищото е
пристигнало; човек е просто едно празно небе. Индусите наричат това самадхи,
дзен хората го наричат сатори.
И...
негативната страна е да се оплакваш. Ще бъде добре да ти напомня. На кръста
Исус показва и двете отношения. Най-напред той се оплаква. Той поглежда към
небето и казва: “Защо?
Защо
си ме изоставил? Защо си ме напуснал?” Това е негативната страна. Той се
оплаква. Той умира, а помощ не пристига. Той е на кръста - и някъде дълбоко в
него трябва да е имало скрито желание, че божията ръка ще дойде и всичко ще
бъде окей и кръстът ще стане корона и той ще се спусне с нова слава. Ня къде
трябва да е има ло скрито желание в несъзнателната сърцевина на неговия ум -
той може да не е бил съзнателен за това. Той бе чакал достатъчно дълго,
последната крачка бе дошла. Той бе донесъл кръста си на хълма, бе търпял
всякакви унижения, но бе очаквал, беше търпеливо очаквал – чакал за този
момент. Сега ръцете му са заковани. Сега е въпрос на секунди и той ще бъде
свършен. Сега не е останало време да чака вече, а помощта не идва и Бог не се
вижда. Оттук този вик:
“Защо
си ме изоставил? Защо си ме напуснал?” Това е негативната страна, естествено
дори и на човек както Исус.
Ако
мислиш за миналото си и се оплакваш – “Аз правих всичко, което бях помолен да
правя, всичко, което ми каза да правя. Следвах те сляпо, и това е резултата?
Това е осъществяването...?”
Позитивната
страна е дълбоката благодарност. С втората, позитивната страна, човек забравя
миналото, човек гледа в бъдещето и се доверява. Последният изпит е дошъл,
окончателният изпит, и човек се чувства благодарен, че: “Ако това е волята ти,
нека да бъде. “ Това е, което Исус направи. Той показа и двете отношения.
Най-напред той показа негативното - което е много човешко. Аз обичам Исус,
защото той показа това.
Той
бе много човечен. Затова той казваше отново и отново: “Аз съм Син на Човека. “
Колкото пъти казваше: “Аз съм Син на Бог”, той казваше също: “Аз съм Син на
Човека. “
Той
бе вечност проявена във времето; той бе отвъдното дошло в света. Той
принадлежеше и на света и на отвъдното.
Така
и всеки Учител принадлежи - на двете. Единият крак е в този свят, другия крак -
в другия. И в деня на разпятието, в момента, в който всичко изчезва, Исус
показва и двете отношения. Първо, той показва отношението на “Сина на Човека”.
Той казва: “Защо? Защо си ме изоставил? Аз съм се надявал, молил съм се, живял
съм живот на добродетели - и това е осъществяването? Това е възнаграждението?”
Но
тогава той незабавно разбира, че пропуска смисъла.
Ако
това е волята на Бог, тогава така трябва да бъде. Той се предава. Позитивното е
благодарност, предаване.
Със
“Защо си ме изоставил?” той разпознава своето оплакване, своята човечност. Той
трябва да се е засмял в този момент, трябва да е видял ограничението си като
човешко същество, и го е отхвърлил. Незабавно той казва, неговото
непосредствено заявление е: “Твоето кралство да дойде, Твоята воля да бъде.”
Благодарността се е появила, предаването е цялостно. Сега вече няма нищо.
Исус
умира като Син на Бог. А разликата е много, много мъничка. В само миг той се
промени от човек в Бог. В момента, в който оплакването се промени в доверие, ти
се променяш от човек в Бог. Той се превръща в молитва. “Твоята воля да бъде.”
Сега
него го няма вече. Сега той няма своя воля.
Няма коментари:
Публикуване на коментар