ДВОЙНИ СТИХОВЕ
1
Всичко това, което сме ние, е резултат от нашите
помисли. То е основано на нашите мисли. То е създадено от нашите мисли.
Страданието следва човека, който говори или действа с порочна мисъл така, както
колелото следва крака на вола, който тегли колата.
2
Всичко това, което сме ние, е резултат от нашите
помисли. То е основано на нашите мисли. То е създадено от нашите мисли.
Щастието следва човека, който говори или действа с чиста мисъл така, както
сянката никога не го напуска.
3
Той ме оскърби, той ме удари, той ме победи, той
ме ограби." омразата никога няма да угасне у тези, които таят такива
мисли.
4
"той ме оскърби, той ме удари, той ме
победи, той ме ограби." омразата ще угасне у тези, които не таят такива Мисли.
5
Защото старо правило е, че омразата никога не се
прекратява с омраза. Омразата се прекратява с любов.*
6
Хората дори не подозират, че тук на всички тях е
съдено да умрат. Ала тези, които знаят това, веднага прекратяват разприте.*
7
Така, както вятърът поваля слабото дърво, така и
Мара*, изкусителят, без съмнение ще надвие този, който живее само в търсене на
удоволствия, които не контролира своите чувства, който е неумерен в храната си,
ленив и мързелив.
8
Така, както вятърът не може да съкруши скалистата
планина, така и Мара*, изкусителят, няма да може да над-вие този, който не живее в търсене на
удоволствия, който контролира своите чувства, който е умерен в храната си, изпълнен
с вяра, и силен.
9
Този, който желае да облече жълтата одежда*, без
да се е пречистил от греха и който не зачита умереността и истината, е
недостоен за жълтата одежда.
10
Но този, който се е пречистил от греха, добре
познава всички добродетели и зачита умереността и истината, той е достоен за
жълтата одежда*.
11
Тези, които си въобразяват истина в неистината и
виждат неистина в истината, никога не намират истината, а следват празни
желания.
12
Тези, които виждат
истина в истината и неистина в неистината, намират истината и следват верни
желания.
13
Така, както дъждът прониква в лошо покритата
къща, така и страстта прониква в лекомисления ум.
14
Така, както дъждът не прониква в добре покритата
къща, така и страстта не прониква в задълбочения ум.
15
Злодеят скърби и в този, и в следващия свят. Той
скърби и в двата. Той скърби и страда, когато вижда злото на собствените си
дела.
16
Добродетелният човек се радва и в този, и в
следващия свят. Той се радва и в двата. Той се радва и наслаждава, когато вижда
чистотата на собствените си дела.
17
Злодеят страда и в този, и в следващия свят. Той
страда и в двата. Той страда, когато разсъждава за злото, което е извършил. Той
страда още повече, когато върби по пътя на злото*.
18
Добродетелният човек е щастлив и в този, и в следващия
свят. Той е щастлив и в двата. Той е щастлив, когато разсъждава за доброто,
което е извършил. Той е още по-щастлив, когато върви по пътя на доброто*.
19
Глупавият човек, дори ако е наизустил голяма част
от закона*, не е съпричастен към духовенството*, ако не прилага този закон. Той
е като пастира, който брои кравите на другите.
20
Следовникът на закона, дори ако е наизустил само
малка част от този закон, е истински съпричастен към духовенството, ако, отхвърлил
страстта, омразата и глупостта, притежава истинско знание и спокойствие на ума.
Той, който не е прибързан към нищо в този или следващ свят.
Из "Словата на Буда" Дхамапада
Няма коментари:
Публикуване на коментар